Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Dereito
  • Investigación (FDER)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Dereito
  • Investigación (FDER)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Profesionalismo o academicismo en la formación universitaria del jurista

Thumbnail
View/Open
Vergara_Oscar_2022_Profesionalismo_Academicismo.pdf (404.9Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/34800
Collections
  • Investigación (FDER) [672]
Metadata
Show full item record
Title
Profesionalismo o academicismo en la formación universitaria del jurista
Alternative Title(s)
Professionalism or academicism in the university education of lawyers
Author(s)
Vergara, Óscar
Date
2022
Citation
VERGARA LACALLE, O., 2022. Profesionalismo o academicismo en la formación universitaria del jurista. Revista de derecho aragonés, no. 28, ISSN 1135-9714.
Abstract
[Resumen] El Proceso de Bolonia ha pretendido imprimir un giro en la educación superior que tiene varios ejes. Uno de ellos consiste en convertir al estudiante en el protagonista del proceso de aprendizaje, bajo la idea clásica de que la educación no es un vaso que hay que llenar, sino una llama que hay que encender. De este modo, el esfuerzo educativo se dirige a que los estudiantes adquieran competencias y no tanto a que almacenen conocimientos inertes. En este trabajo se aborda el problema de entender esas competencias en un sentido demasiado profesionalizante, como parecen requerir las actuales tendencias institucionales, bajo la intuición de que la Universidad pierde algo importante cuando deja de lado su vocación esencialmente académica y se deja moldear por las exigencias mutantes y apresuradas de los mercados
 
[Abstract] The Bologna Process has sought to bring about a shift in higher education along different lines. One of them is to empower the student as the agent of the learning process, under the classical idea that education is not a vase to be filled, but a flame to be lighted. In this way, the educational focus is directed towards the acquisition of competences by students rather than towards the mere gathering of inert knowledge. This paper addresses the problem of understanding these competences in an overly professionalising sense, as current institutional trends seem to require, under the intuition that the University misses something important when it leaves aside its essentially academic vocation and allows itself to be moulded by the changing and rushing demands of the markets.
 
Keywords
Universidad
Facultad de Derecho
Formación del estudiante
Humanidades
Competencias
Proceso de Bolonia
University
Faculty of Law
Student training
Humanities
Competences
Bologna process
 
Editor version
https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/39/53/06vergara.pdf
Rights
Licencia Creative Commons CC BY-NC-ND 4.0 Internacional
ISSN
1135-9714

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback