Teaching adults with intellectual disability to combine symbols in a reading context
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/34650
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-SinDerivadas 3.0 España
Collections
- GI-EILOE - Artigos [17]
Metadata
Show full item recordTitle
Teaching adults with intellectual disability to combine symbols in a reading contextAlternative Title(s)
Enseñando a adultos con discapacidad intelectual a combinar símbolos en un contexto de lecturaDate
2017-12-17Citation
Gómez Taibo, M. L., Varela Rey, M., Vieiro Iglesias, P., & García Real, T. (2017). Teaching adults with intellectual disability to combine symbols in a reading context. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (09), 01-05. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.09.2124
Abstract
[Abstract] The aim of this study is teaching adults con intellectual disability to combine symbols to convey semantic relations during shared reading. A single subject, multiple probe design across three different types of semantic relations generated from a matrix and replicated across three adults with moderate to severe intellectual disability was carried out. A prompts hierarchy in order to produce symbol combinations on an augmentative and alternative device was applied. Clear changes in trend and level were observed in the percentage of trained correct graphic-symbol combinations and the generalization of semantic relations to untrained combinations, and post-intervention maintenance of skills. [Resumen] El objetivo de este estudio es enseñar a adultos con discapacidad intelectual a combinar símbolos que expresan relaciones semánticas durante lecturas compartidas. Se realizó un diseño de caso único de múltiples pruebas a través de tres clases de relaciones semánticas generadas con la estrategia de matriz, replicado entre tres adultos con discapacidad intelectual severa a moderada. Se aplicó una jerarquía de incitaciones para producir combinaciones simbólicas con un dispositivo de comunicación aumentativa y alternativa. Se observaron cambios claros de nivel y de tendencia en el porcentaje de combinaciones correctas de símbolos entrenados, la generalización de relaciones semánticas a combinaciones no entrenadas, y el mantenimiento post-intervención.
Keywords
Intellectual disability
Graphic symbol combinations
Semantic relations
Matrix strategy
Digitized voice output
Discapacidad intelectual
Combinaciones símbolos gráficos
Relaciones semánticas
Estrategia matrices
Dispositivo voz digitalizada
Graphic symbol combinations
Semantic relations
Matrix strategy
Digitized voice output
Discapacidad intelectual
Combinaciones símbolos gráficos
Relaciones semánticas
Estrategia matrices
Dispositivo voz digitalizada
Editor version
Rights
Atribución-SinDerivadas 3.0 España
ISSN
2386-7418