Mostrar o rexistro simple do ítem

dc.contributor.authorFernández-Álvarez, Ángel J.
dc.contributor.authorMarcos, Carlos
dc.contributor.authorMcCormick, Elizabeth L.
dc.date.accessioned2023-12-26T09:37:11Z
dc.date.available2023-12-26T09:37:11Z
dc.date.issued2020-09-04
dc.identifier.citationMARCOS, C.L., FERNÁNDEZ‒ÁLVAREZ, Á.J., MCCORMICK, L., 2019. Semperian digitally woven mythologies: on grids, warps, wefts and skins in the computer age. XY: rassegna critica di studi sulla rappresentazione dell’architettura e sull’uso dell’immagine nella scienza e nell’arte. 4 (8), 2019, pp. 46-63 (doi: 10.15168/xy.v4i8.163).es_ES
dc.identifier.issn2499-8338
dc.identifier.issn2499-8346 (e-ISSN)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/34623
dc.description.abstract[Abstract]: The potential of grids to generate order in architecture is currently increased by advances in digital manufacturing processes and parametric design tools. Textile design as an example of the structural materialization of a grid has exerted a significant influence throughout the history of architecture. The fabric formed by the warp and the weft offers a suggestive metaphor to address some of the issues related to contemporary digital architecture. Through the hybridization of media facilitated by digital tools, textile tectonics are linked to the generative potential of digital architecture and the idea of new materiality through the discourse of digital variability. A confluence is established between architecture, engineering, materials science, art and textile design that responds to the new parameters of continuity, lightness, smoothness and fluidity. Advances in digital manufacturing allow us to rethink the relation between different traditional crafts and reinterpret trades to reinterpret their formal and constructive repertories. As contemporary new parametric Ariadnes or algorithmic Arachnes, experimentation proposals arise with the internal geometries of nature’s forms through the use of mathematics, generative systems and robotic manufacturing tools. This conceptual transference from natural systems to architecture finds in the textile a powerful metaphor of action integrating code, patterns, interactivity, geometry and materials. The recovery of the Semperian idea of the connection between material, structure and construction, and its contemporary version enhanced by the possibilities of the digital era allow the development of a new materiality in which the textile as a reference for the digital opens the doors to a new tectonic repertoire.es_ES
dc.description.abstract[Resumen]: El potencial de las mallas para generar orden en la arquitectura se ve aumentado en la actualidad por los avances en los procesos digitales de fabricación y las herramientas de diseño paramétrico. El diseño textil como ejemplo de la materialización estructural de una retícula ha ejercido una influencia constante a lo largo de la historia de la arquitectura. El entramado formado por la urdimbre y la trama ofrece una metáfora sugestiva para abordar algunas de las cuestiones relacionadas con la arquitectura digital contemporánea. Mediante la hibridación de medios facilitada por las herramientas digitales las “tectónicas textiles” se vinculan con el potencial generativo de la arquitectura digital y la idea de “nueva materialidad” a través del discurso de “variabilidad digital”. Se establece una confluencia entre arquitectura, ingeniería, ciencia de los materiales, arte y diseño textil que responden a los nuevos parámetros de continuidad, ligereza, suavidad y fluidez. Los avances en fabricación digital permiten repensar la relación con la artesanía tradicional y reinterpretar oficios para aprovechar sus repertorios formales y constructivos. Como Ariadnas paramétricas o Aracnes algorítmicas contemporáneas, surgen propuestas de experimentación con las geometrías internas de las formas de la naturaleza a través del uso de la matemática, los sistemas generativos y las herramientas robóticas de fabricación, constituyendo una poderosa metáfora que integra códigos, patrones, interactividad, geometría y materiales. La recuperación de la idea semperiana de vínculo entre material, estructura y construcción y su versión contemporánea enriquecida en la era digital permiten desarrollar una nueva materialidad en la que lo textil como referente abre las puertas a un nuevo repertorio tectónico.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversità degli studi di Trentoes_ES
dc.relation.urihttps://doi.org/10.15168/xy.v4i8.163es_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution – Non Commercial – No Derivatives 4.0 International License. https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/es_ES
dc.subjectNew materialityes_ES
dc.subjectSemperes_ES
dc.subjectTextile tectonicses_ES
dc.subjectNueva materialidades_ES
dc.subjectTectónicas textileses_ES
dc.titleSemperian digitally woven mythologies: On grids, warps, wefts and skins in the computer agees_ES
dc.title.alternativeMitologías semperianas tejidas digitalmente: Sobre mallas, urdimbres, tramas y pieles en la era computacionales_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
UDC.journalTitleXY: rassegna critica di studi sulla rappresentazione dell’architettura e sull’uso dell’immagine nella scienza e nell’artees_ES
UDC.volume4es_ES
UDC.issue8es_ES
UDC.startPage46es_ES
UDC.endPage63es_ES


Ficheiros no ítem

Thumbnail

Este ítem aparece na(s) seguinte(s) colección(s)

Mostrar o rexistro simple do ítem