Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Congresos e cursos UDC
  • Xornadas de Innovación Docente
  • Xornadas de Innovación Docente (6ª. 2022. A Coruña)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Congresos e cursos UDC
  • Xornadas de Innovación Docente
  • Xornadas de Innovación Docente (6ª. 2022. A Coruña)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Imaginando reglas: una reflexión sobre los métodos de control de la menstruación

Thumbnail
View/Open
25_Rodriguez_Rodriguez_Carmen_2022_Imaginando_Reglas_Metodos_Control_Menstruacion.pdf (361.1Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/32980
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Collections
  • Xornadas de Innovación Docente (6ª. 2022. A Coruña) [30]
Metadata
Show full item record
Title
Imaginando reglas: una reflexión sobre los métodos de control de la menstruación
Author(s)
Rodríguez-Rodríguez, Carmen
Santiago-Gómez, Elvira
Date
2022
Abstract
[Resumo] El proyecto Imaginando Reglas forma parte del Laboratorio Ciudadano Rompiendo Reglas LAB Menstruacción digna y Ecosaludable promovido por el Grupo de Igualdad de Género de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidade da Coruña. Este proyecto trata de poner en práctica una metodología de investigación participativa y colaborativa sobre la menstruación. El objetivo es repensar y reconceptualizar la menstruación, poniendo en cuestión nuestro normalizado concepto de la regla, a partir de una mirada crítica sobre los métodos de control de ésta. La metodología utilizada consistió en una dinámica participativa y colaborativa puesta en práctica en dos sesiones de una hora. A partir del concepto “imaginación sociológica” de C. Wright Mills, se trató de aplicar el pensamiento crítico tomando conciencia de la relación del individuo con la sociedad, con el presente y con el pasado. En grupos, partir de una serie de preguntas, se describieron los métodos de control de la menstruación, a continuación, se realizó un análisis local, global e histórico de los resultados que finalmente se pusieron en común con el grupo.
 
[Abstract] The project Imaginando Reglas is part of the Laboratorio Ciudadano Rompiendo Reglas LAB Menstruacción digna y Ecosaludable promoted by the Gender Equality Group of the Faculty of Education Sciences of the University of A Coruña. The project aims to implement a participatory and collaborative research methodology on menstruation. The objective is to rethink and reconceptualise menstruation, questioning our normalised concept of menstruation, based on a critical view of the methods used to control it. The methodology used consisted in a participatory and collaborative dynamic put into practice in two sessions. Based on the concept of "sociological imagination” (C. Wright Mills), we applied critical thinking by becoming aware of the relationship of the individual with society, with the present and with the past. Based on a serie of questions, the methods used to control menstruation were described, followed by a local, global and historical analysis of the results, which were then shared with the group.
 
Keywords
Alfabetización menstrual
Pensamiento crítico
Control menstrual
Imaginación sociológica
Desigualdad
Menstrual literacy
Critical thinking
Menstrual control
Sociological imagination
Inequality
 
Description
Colección: Contextos Universitarios Transformadores (CUT). Número 7
Editor version
https://doi.org/10.17979/spudc.000016.303
Rights
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Related resource
http://hdl.handle.net/2183/32493

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback