Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Percepciones sobre la evaluación de resultados de aprendizaje en títulos de máster

Thumbnail
View/Open
Muñoz_Cantero_Jesus_Miguel_2023_Percepciones_sobre_la_evaluacion_de_resultados_de_aprendizaje_en_titulos_de_master.pdf (555.2Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/32776
Atribución 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución 3.0 España
Collections
  • Investigación (FEDU) [938]
Metadata
Show full item record
Title
Percepciones sobre la evaluación de resultados de aprendizaje en títulos de máster
Alternative Title(s)
Perceptions about the Evaluation of Learning Outcomes in Master’s Degrees
Author(s)
Muñoz-Cantero, Jesús-Miguel
Espiñeira-Bellón, Eva-María
Pérez Crego, María Cristina
Date
2023-01-09
Citation
Muñoz Cantero, J. M., Espiñeira-Bellón, E. M., & Pérez Crego, M. C. . (2023). Percepciones sobre la evaluación de resultados de aprendizaje en títulos de máster. Revista de Investigación Educativa, 41(1), 243–261. https://doi.org/10.6018/rie.520831
Abstract
[Resumen] De acuerdo con la nueva normativa reguladora de los centros y enseñanzas universitarias oficiales, se refuerza el papel de los resultados de aprendizaje en los títulos universitarios. El presente estudio, desarrollado en el contexto del Proyecto FLOASS (RTI2018-093630-B-100) tiene como objetivo analizar la percepción que el profesorado, el alumnado y las coordinaciones de los títulos de máster universitario de la rama de Ciencias Sociales tienen con respecto a la práctica evaluativa que se desarrolla en ellos. Como instrumentos de recogida de información se han utilizado una aplicación informática en la que se recogen los medios de evaluación empleados en los másteres objeto de estudio, un cuestionario aplicado a profesorado, entrevistas realizadas a coordinadores/as de másteres y grupos focales efectuados con alumnado. La combinación de metodologías cualitativas y cuantitativas permiten que el análisis de la información recogida se realice bajo un diseño mixto y permite concluir que las tareas de evaluación empleadas dan lugar a que el alumnado aplique lo aprendido en situaciones y contextos nuevos, siendo los medios de evaluación más empleados las pruebas de resolución de problemas, la participación activa del estudiantado en diferentes actividades y las presentaciones multimedia. Los instrumentos de evaluación más aplicados son los argumentarios valorativos y las rúbricas. A pesar de lo positivo de los resultados, es necesario valorar aquellos aspectos en los que se han obtenido valoraciones inferiores, lo que lleva a concluir que todavía quedan aspectos a mejorar y para tener en cuenta en la reformulación de las memorias de los títulos universitarios.
 
[Abstract] In accordance with the new regulations that govern official university centers and education, the role of learning outcomes in university degrees is reinforced. This study, developed in the context of the FLOASS Project (RTI2018-093630-B-100), aims to analyze the perception that teachers, students and the coordination of master's degrees in Social Sciences have of the evaluative practice. A computer-based application to collect the means of evaluation used in the master's degrees under study, a questionnaire for teachers, interviews with the coordinators of the degrees, and focus groups with students have been used as instruments for collecting information. The combination of qualitative and quantitative methodologies allows to analyze the collected information under a mixed design and to conclude that the most frequently used evaluation tasks, namely, problem-solving tests, active participation of students in different activities and multimedia presentations make students apply what they have learned in new situations and contexts. The most applied evaluation instruments are evaluative arguments and rubrics. Despite the positive results, it is necessary to assess those aspects with lower ratings. It is then concluded that there are still aspects to improve and to consider in the reformulation of degree reports.
 
Keywords
Educación superior
Evaluación
Ciencias sociales
Procesos de aprendizaje
Higher education
Evaluation
Social sciences
Learning processes
 
Editor version
https://doi.org/10.6018/rie.520831
Rights
Atribución 3.0 España
 
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
 
ISSN
0212-4068

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback