Show simple item record

dc.contributor.authorSimal, Begoña
dc.date.accessioned2023-03-22T11:13:12Z
dc.date.available2023-03-22T11:13:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationSimal González, Begoña. Muriel Rukeyser's The Book of the Dead and the Representational Challenges of Slow Violence. Revista de Estudios Norteamericanos, vol. 26, 2022, pp. 107-29es_ES
dc.identifier.issn2253-8410e
dc.identifier.issn1133-309X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/32738
dc.description.abstract[Resumen] Los sucesos narrados por Muriel Rukeyseren The Book of the Dead (1938) constituyen un buen ejemplo de lo que Rob Nixon denomina “violencia lenta,” un tipo de violencia alejada de la espectacularidad, violencia de progresivo “desgaste” difícil de trasladar a una obra literaria. Este artículo estudia las estrategias desplegadas por Rukeyser para superar esos obstáculos a la hora de representar literariamente la “violencia lenta”: optando, primero,por un patchwork de géneros, eligiendo, además, la estructura del poema-secuencia polifónico y, por último, dando visibilidad al proceso de “wastification” o “basurización” de los mineros que protagonizan el poema. Leído desde la óptica de las recientes corrientes críticas conocidas como Waste Studies y Waste Theory, The Book of the Dead se erige como una de las primeras obras poéticas en examinar de forma conjunta la materialidad de los desechos tóxicos(el polvo de sílice) y la “basurización” humana.es_ES
dc.description.abstract[Abstract] The events narrated in Muriel Rukeyser’s The Book of the Dead(1938) constitute a good example of what Rob Nixon calls“slow violence,” a type of “attritional,” non-spectacular violence that seems to resist effective literary representation. This essay focuses on the strategies Rukeyser deploys in order to overcome the representational limits posed by Nixon’s“slow violence”: the patchwork of genres, the choice of a polyphonic poem-sequence structure and, last but not least, the visible process of “wastification” of the tunnel workers, who play such a central role in the poem. Read in the light of recent scholarship on waste, Rukeyser’s The Book of the Dead emerges as one of the first poem sequences to explorethe conjunction of material toxic waste (silica dust) and human “wastificationes_ES
dc.description.sponsorshipMinisterio de Ciencia e Innovación ; PID2019-106798G B-I00/AEI/10.13039/501100011033)es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Sevilla. Facultad de Filologíaes_ES
dc.relation.urihttp://dx.doi.org/10.12795/REN.2022.i26.07es_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacionales_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/*
dc.subjectMuriel Rukeyseres_ES
dc.subjectThe Book of the Deades_ES
dc.subjectSlow violencees_ES
dc.subjectWaste Theoryes_ES
dc.subjectWaste Studieses_ES
dc.subjectRubbish Theoryes_ES
dc.subjectViolencia lentaes_ES
dc.titleMuriel Rukeyser's The Book of the Dead and the Representational Challenges of Slow Violencees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
UDC.journalTitleRevista de Estudios Norteamericanoses_ES
UDC.volume26es_ES
UDC.startPage107es_ES
UDC.endPage129es_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record