Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Atlánticas
  • REV - ATLÁNTICAS - Vol. 08, N. 1, 2023
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Atlánticas
  • REV - ATLÁNTICAS - Vol. 08, N. 1, 2023
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“It’s fucking tiny.” Road Movies, Youth and (Im)mobility in Derry Girls (2018–)

Thumbnail
View/Open
jarazo-proofreading.pdf (358.5Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/32686
Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
Collections
  • REV - ATLÁNTICAS - Vol. 08, N. 1, 2023 [16]
Metadata
Show full item record
Title
“It’s fucking tiny.” Road Movies, Youth and (Im)mobility in Derry Girls (2018–)
Alternative Title(s)
“It’s fucking tiny.” Road Movies, adolescencia e inmovilismo en Derry Girls (2018–)
Author(s)
Jarazo-Álvarez, Rubén
Date
2023-01-09
Citation
Jarazo Álvarez, Rubén (2023). “It’s fucking tiny.” Road Movies, Youth and (Im)mobility in Derry Girls (2018 –). Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas, 8 (1), 192-213. doi: https://dx.doi.org/10.17979 /arief.2023. 8.1.8732
Abstract
[Abstract] Derry Girls (2018–present), Channel 4’s major success since Max and Paddy’s Road to Nowhere (2004), is a teen sitcom set in pre-ceasefire Northern Ireland, which inevitably brings issues such as place and space to the fore by relying on teen drama tropes. This is particularly visible in “The Concert”, Derry Girls’ third episode in season two, directed by Michael Lennox and written by Lisa McGee, an episode where the dominant tropes are those of a road movie but genuinely overturned upside down. Such a subversion will be directly connected to notions of space, identity and containment during the Troubles in the 1990s, as well as youth, gender, ethnicity and class divides.
 
[Resumen] Derry Girls (2018–presente), el mayor éxito de Channel 4 desde Max y Paddy’s Road to Nowhere (2004), es una comedia de situación para adolescentes ambientada en Irlanda del Norte antes del alto el fuego que, como no podría ser de otra manera, aborda cuestiones como el espacio a través de tropos habituales en la audiovisual adolescente. Esto es particularmente apreciable en “El concierto”, el tercer episodio de su segunda temporada, dirigido por Michael Lennox y escrito por Lisa McGee, un episodio donde los tropos dominantes son los del género de la road movie pero invertidos. Tal subversión estará directamente relacionada con cuestiones como espacio, identidad y contención durante el Conflicto norirlandés en la década de los noventa, así como con los confines de la adolescencia, el género, la etnia o clase social.
 
Keywords
Derry Girls
Northern Ireland
The Troubles
Teen television
Road movie
Puberty
Gender
Rites of passage
Space
Irlanda del Norte
Conflicto norirlandés
Televisión adolescente
Road movie
Pubertad
Género
Ritos de iniciación
Espacio
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/arief.2023.8.1.8732
Rights
Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
ISSN
2530-2736

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback