Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Redmarka. Revista de Marketing Aplicado
  • REV - REDMARKA - Nº 26 (2), 2022
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Redmarka. Revista de Marketing Aplicado
  • REV - REDMARKA - Nº 26 (2), 2022
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Los influencers y las relaciones públicas en la industria deportiva: análisis de los deportistas españoles en Instagram

Thumbnail
View/Open
g9192_pdf.pdf (330.5Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/32498
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.es
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.es
Collections
  • REV - REDMARKA - Nº 26 (2), 2022 [9]
Metadata
Show full item record
Title
Los influencers y las relaciones públicas en la industria deportiva: análisis de los deportistas españoles en Instagram
Alternative Title(s)
Influencers and public relations in the sports industry: analysis of Spanish
Author(s)
Abuin-Penas, Javier
Maiz-Bar, Carmen
Date
2022-12-16
Citation
Abuin -Penas, J., & Maiz-Bar, C. (2022 ). Los influencers, y las relaciones públicas en la industria deportiva: análisis de los deportistas españoles en Instagram, Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, vol 26, núm. 2,19-33. https://doi.org/ 10.17979/redma.2022.26.2.9192
Abstract
[Resumen] Las redes sociales han cambiado la relación existente entre el deporte y las relaciones públicas. El rol clásico del prescriptor ha ido evolucionando, dando lugar en el entorno online a la figura del influencer. Con el objetivo de identificar la situación actual de los deportistas como colaboradores de marcas en redes sociales, este artículo ahonda en la literatura científica para comprobar si esta transformación está siendo analizada desde el punto de vista académico. Además, se lleva a cabo un análisis de contenido de las publicaciones realizadas en Instagram por los 20 deportistas españoles con más seguidores. Los resultados muestran un claro desarrollo en la repercusión y en el estilo de comunicación de los deportistas como prescriptores de marcas. Se presentan conclusiones de interés, tanto para los profesionales de las relaciones públicas como para futuras investigaciones.
 
[Abstract] Social media has changed the relationship between sports and public relations. The classic role of the brand prescriber has evolved, giving way in the online world to the figure of the influencer. This article examines the research in this area to find out whether the role of athletes as brand collaborators on social media has begun to receive attention from an academic point of view. A content analysis was carried out focusing on the Instagram posts of the 20 Spanish athletes with the highest number of followers. The results show a clear evolution in the impact and communication style of athletes as brand prescribers. The conclusions presented may be of interest both to public relations professionals and for future research.
 
Keywords
Relaciones públicas
Influencers
Deporte
Redes sociales
Instagram
Public relations
Sports
Social media
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/redma.2022.26.2.9192
ISSN
1852-2300

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback