Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Fisioterapia
  • Investigación (FFISIO)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Fisioterapia
  • Investigación (FFISIO)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Razonamiento clínico en terapia ocupacional: una revisión narrativa

Thumbnail
View/Open
Moruno_Razonamiento.pdf (818.5Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/32122
Atribución 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución 3.0 España
Collections
  • Investigación (FFISIO) [509]
Metadata
Show full item record
Title
Razonamiento clínico en terapia ocupacional: una revisión narrativa
Alternative Title(s)
Clinical reasoning in occupational therapy: a literature review
Author(s)
Moruno Miralles, Pedro
Talavera Valverde, Miguel Ángel
Reyes-Torres, Adriana
Date
2019-01-01
Citation
Moruno-Miralles P, Talavera-Valverde M Ángel, Reyes-Torres A. Razonamiento clínico en terapia ocupacional. Una revisión narrativa. Rev. Fac. Med. [Internet]. 1 de enero de 2019 [citado 24 de noviembre de 2022];67(1):153-9. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revfacmed/article/view/67829
Abstract
[Resumen] Introducción. El razonamiento clínico ordena el procesamiento de la información obtenida durante la evaluación, facilitando tomar decisiones para implementar planes de tratamiento. Esta área es cada vez más relevante para la formación de estudiantes y profesionales de terapia ocupacional. Objetivo. Analizar la literatura sobre razonamiento clínico en terapia ocupacional publicada entre 2009 y 2018. Materiales y métodos. Se realizó una revisión de la literatura en bases de datos, repositorios institucionales, monografías y literatura gris de alcance. Se establecieron criterios de selección para la obtención de documentos que luego se analizaron estableciendo un conjunto de variables que permitieron el análisis de la literatura. Resultados. La literatura sobre razonamiento clínico en el período estudiado fue de 99 publicaciones, más de la mitad que en los 33 años anteriores. El razonamiento clínico en el ámbito docente es el de mayor impacto (41.4%); 52.5% son publicaciones que mejoran la práctica con sus aportes al reforzar el desarrollo de destrezas profesionales y la calidad de las intervenciones. Conclusión. El aumento de la investigación sobre razonamiento clínico en terapia ocupacional dota a esta área de conocimiento y rigor, mejorando así la eficacia de los terapeutas ocupacionales.
 
[Abstract] Introduction: Clinical reasoning regulates the processing of information obtained during assessment, facilitating decision-making to implement treatment plans. This area is increasingly relevant to the training of Occupational Therapy students and professionals. Objective: To analyze the literature on clinical reasoning in Occupational Therapy published between 2009 and 2018. Materials and methods: A literature review was conducted on databases, institutional repositories, monographs and related grey literature. Selection criteria were established to obtain documents that were analyzed subsequently, establishing a set of variables that allowed analyzing the literature. Results: Literature on clinical reasoning in the period studied included 99 publications, which represented more than half of what had been published in the previous 33 years. Clinical reasoning in the teaching field has the greatest impact (41.4%); 52.5% were publications that improved practice with their contributions, reinforcing the development of professional skills and the quality of interventions. Conclusions: The increase of research on clinical reasoning in Occupational Therapy provides this area with knowledge and rigor, thus improving the effectiveness of occupational therapists.
 
Keywords
Solución de problemas
Toma de decisiones
Competencia clínica
Aprendizaje basado en problemas
Técnicas de apoyo para la decisión
Terapia ocupacional
Problem solving
Decision making
Clinical competence
Problem-based learning
Decision support techniques
Occupational therapy
 
Description
Artículo de revisión
Editor version
https://doi.org/10.15446/revfacmed.v67n1.67829
Rights
Atribución 3.0 España
ISSN
0120-0011

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback