Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola Técnica Superior de Arquitectura
  • Investigacion (ETSAC)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola Técnica Superior de Arquitectura
  • Investigacion (ETSAC)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rituales de distinción del artista moderno: flânerie, dandismo y bohemia

Thumbnail
View/Open
PerezSanchez_Yolanda_2022_Rituales_distinción_artista_moderno_flânerie_dandismo_bohemia.pdf (2.516Mb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/31609
Atribución 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución 3.0 España
Collections
  • Investigacion (ETSAC) [511]
Metadata
Show full item record
Title
Rituales de distinción del artista moderno: flânerie, dandismo y bohemia
Alternative Title(s)
Rituals of distinction of the modern artist: flânerie, dandyism and bohème
Author(s)
Pérez Sánchez, Yolanda
Date
2022
Citation
Pérez-Sánchez,Y. (2022). Rituales de distinción del artista moderno: flânerie, dandismo y bohemia. Arte, Individuo y Sociedad 34 (3), 1051-1067, https://dx.doi.org/10.5209/aris.76590
Abstract
[Resumen] Este texto analiza tres actitudes con las que el artista moderno, a modo de ritual, expresó públicamente sus signos de distinción en el París decimonónico: la flânerie, el dandismo y la bohemia. Estas actitudes lo distinguen en el escenario de una metrópoli tomada por las masas y la burguesía en la que el artista se identifica, principalmente, con el flâneur, figura clave de la modernidad que inaugura un nuevo tipo de mirada sobre una ciudad que, a su vez, lo observa. Así lo exponen tempranamente Georg Simmel, Walter Benjamin o Siegfried Kracauer, además del propio Charles Baudelaire, epítome del artista moderno y de un modo de vida continuado por célebres del “malditismo” como Paul Verlaine y Arthur Rimbaud. El análisis de estas actitudes se ilustra con algunas obras litográficas, fundamentalmente de Honoré Daumier y Paul Gavarni, cuya perspectiva aguda y sarcástica revela algunos de los rasgos claves de la vida metropolitana y de sus tipos más característicos
 
[Abstract] The text focuses on three attitudes through which the modern artist, in a ritualistic manner, publicly expressed distinction in nineteenth-century Paris: flânerie, dandyism and bohemianism. These attitudes distinguish him on the stage of a metropolis taken over by the masses and the bourgeoisie in which the artist identifies himself, mainly, with the flâneur, a key figure of modernity who creates a new type of gaze on a city which, in turn, also observed him. So was analyzed by Georg Simmel, Walter Benjamin, Siegfried Kracauer, as by Charles Baudelaire himself, the epitome of the modern artist and of a way of life continued by accursed poets such as Paul Verlaine and Arthur Rimbaud. The analysis of these attitudes is supported by lithographic works, mostly signed by Honoré Daumier and Paul Gavarni, where some of the key features of metropolitan life and its most characteristic types are revealed from an acute and sarcastic perspective.
 
Keywords
Artista moderno
Baudelaire
Flâneur
Dandismo
Bohemia
Modern artist
Dandyism
Bohème
 
Editor version
https://dx.doi.org/10.5209/aris.76590
Rights
Atribución 3.0 España
ISSN
1131-5598

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback