Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Congresos e cursos UDC
  • Jornadas de Automática
  • Jornadas de Automática (43ª. 2022. Logroño)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Congresos e cursos UDC
  • Jornadas de Automática
  • Jornadas de Automática (43ª. 2022. Logroño)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Redes de Petri aplicadas a la simulación del comportamiento de consumidores en escenarios concurridos

Thumbnail
View/Open
2022_Latorre_Biel_Juan_Ignacio_Redes_de_Petri_aplicadas_a_la_simulacion.pdf (557.4Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/31470
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Collections
  • Jornadas de Automática (43ª. 2022. Logroño) [143]
Metadata
Show full item record
Title
Redes de Petri aplicadas a la simulación del comportamiento de consumidores en escenarios concurridos
Alternative Title(s)
Petri nets applied to the simulation of customer behavior in busy scenarios
Author(s)
Latorre-Biel, Juan-Ignacio
Jimenez, Emilio
Martínez-Cámara, Eduardo
Pérez de la Parte, Maria Mercedes
Date
2022
Citation
Latorre-Biel, J.I., Jimenez, E., Martínez-Cámara, E., Pérez de la Parte, M.M. (2022) Redes de Petri aplicadas a la simulación del comportamiento de consumidores en escenarios concurridos. XLIII Jornadas de Automática: libro de actas, pp.537-543. https://doi.org/10.17979/spudc.9788497498418.0537
Abstract
[Resumen] El modelado y la simulación del comportamiento humano es una cuestión que ha sido abordada por medio de diferentes enfoques, entre los que pueden destacarse algunas metodologías basadas en agentes. En este contexto, el uso del formalismo de modelado de redes de referencia permite disponer de información detallada sobre el estado completo del sistema modelado y de los agentes en cualquier instante de la simulación. En la presente contribución se describe una aplicación de este formalismo al modelado y la simulación del comportamiento de los clientes potenciales en entornos comerciales con elevada concurrencia de público. En el marco de la red de referencia considerada, una red del sistema proporciona el contexto físico en el que los clientes, modelados por medio de las redes de marcas, desarrollan su actividad. La metodología propuesta, basada en el uso del formalismo mencionado, presenta una gran flexibilidad y una aplicabilidad potencial a muy diversos entornos, tales como supermercados, grandes superficies e incluso el comercio electrónico.
 
[Abstract] Modeling and simulation of human behavior is a topic that has been considered from different approaches, as they are different methodologies based on agents. In the frame of this approach, the use of the formalism of reference nets, may provide with detailed information about the complete state of the modeled system and the agents at any stage of the simulation process. An application of this modeling formalims is described, leading to simulations of potential customers’ behavior in crowded shopping malls. In the frame of the reference nets, the system net models the physical context, where the customers, modeled by token nets, develop their activity. The proposed methodology shows large flexibility and potential applicability to very different environments, such as shops, supermarkets, shopping malls, as well as e-commerce.
 
Keywords
Redes de Petri
Reference nets
Simulación social
Simulación del comportamiento del consumidor
Petri nets
Social simulation
Simulation of customer behavior
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/spudc.9788497498418.0537
Rights
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
ISBN
978-84-9749-841-8

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback