Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Congresos e cursos UDC
  • Jornadas de Automática
  • Jornadas de Automática (43ª. 2022. Logroño)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Congresos e cursos UDC
  • Jornadas de Automática
  • Jornadas de Automática (43ª. 2022. Logroño)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Solitario-peg-vr: videojuego para evaluación de destreza manual con interacción natural en entorno inmersivo

Thumbnail
View/Open
2022_Ona_Edwin_Solitario-peg-vr.pdf (1.292Mb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/31365
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
Collections
  • Jornadas de Automática (43ª. 2022. Logroño) [143]
Metadata
Show full item record
Title
Solitario-peg-vr: videojuego para evaluación de destreza manual con interacción natural en entorno inmersivo
Alternative Title(s)
Solitario-peg-vr: video game for evaluation of manual skills with natural interaction in a inmersive environment
Author(s)
Oña, Edwin Daniel
Balaguer, Carlos
Jardón Huete, Alberto
Date
2022
Citation
Oña E.D., Balaguer, C., Jardón, A. (2022) Solitario-peg-vr: videojuego para evaluación de destreza manual con interacción natural en entorno inmersivo. XLIII Jornadas de Automática: libro de actas, pp.116-121 https://doi.org/10.17979/spudc.9788497498418.0116
Abstract
[Resumen] Actualmente, los procedimientos de evaluación funcional se caracterizan por ser laboriosos, con poca digitalización de resultados, y una reducida adaptabilidad a las necesidades particulares de los pacientes. En este artículo, se presenta una novedosa línea de investigación enfocada en la automatización de escalas clínicas de evaluación funcional de la extremidad superior utilizando “serious games” y realidad virtual (RV). Se describe el proceso de automatización usando RV del “Peg Solitaire” ampliamente usadas para medir el nivel de destreza manual durante neurorehabilitación. Se utiliza un visor Oculus Quest 2 para presentar el entorno virtual al usuario, la cual permite interactuar por medio de los controladores y de forma natural con el sistema de reconocimiento de gestos.
 
[Abstract] Currently, functional evaluation procedures are characterized by being laborious, with little digitization of results, and reduced adaptability to the particular needs of patients. In this article, a novel line of research is presented focused on the automation of clinical scales for functional evaluation of the upper extremity using “serious games” and virtual reality (VR). The automation process using VR of the “Peg Solitaire” widely used to measure the level of manual dexterity during neurorehabilitation is described. An Oculus Quest 2 headset is used to present the virtual environment to the user, which allows interaction through the controllers and in a natural way with the gesture recognition system.
 
Keywords
Serious games
Destreza manual
Rehabilitación
Manual dexterity
Rehabilitation
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/spudc.9788497498418.0116
Rights
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
ISBN
978-84-9749-841-8

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback