Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Videojuegos y ciudadanía global: análisis de aplicabilidad de Never Alone en contextos educativos

Thumbnail
View/Open
Perez_Pereiro_2022_Videojuegos y ciudadania_global_Uso_de_Never_Alone_en_educacion.pdf (223.4Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/31030
Atribución 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución 4.0 Internacional
Collections
  • Investigación (FEDU) [938]
Metadata
Show full item record
Title
Videojuegos y ciudadanía global: análisis de aplicabilidad de Never Alone en contextos educativos
Alternative Title(s)
Videogames and Global Citizenship: Analysis of the Use of Never Alone in an Educational Context
Videogames e cidadanía global: análise da aplicabilidade do Never Alone em contextos educacionais
Author(s)
Pérez Pereiro, Marta
Sobrino-Freire, Iria
Rodríguez-Castro, Marta
Date
2022
Citation
Pérez Pereiro, M., Sobrino Freire, I., & Rodríguez Castro, M. (2022). Videojuegos y ciudadanía global: : análisis de aplicabilidad de Never Alone en contextos educativos. Obra Digital, (22), 15–30. https://doi.org/10.25029/od.2022.334.22
Abstract
[Abstract] Videogames have become one of the most popular leisure activities among children and teenagers. Schools have been progressively incorporating digital games as a formative complement although teachers and parents still show some resistance to their use in the classroom. This article proposes an analysis model to measure the adaptation of videogames to the educational environment from the perspective of education for development and global citizenship, combining methodologies of this current with others specific to the study of videogames and applying it to the case of Never Alone. It is concluded that the potential of video games for education in values requires the development of analysis tools and the involvement of teachers and parents
 
[Resumen] Los videojuegos se han convertido en una de las actividades de ocio más populares entre niños y adolescentes. La escuela los ha incorporado progresivamente como un complemento formativo, pero todavía hay resistencia a su uso en el aula por parte de docentes y padres. Este artículo propone un modelo de análisis para medir la adecuación de los videojuegos al entorno educativo desde la perspectiva de la educación para el desarrollo y la ciudadanía global, combinando metodologías propias de esta corriente con otras específicas del estudio de videojuegos y aplicándolo al caso de Never Alone. Se concluye que el potencial de los videojuegos para la educación en valores requiere del desarrollo de herramientas de análisis y de la implicación de docentes y padres
 
[Resumo] Os videogames tornaram-se uma das atividades de lazer mais populares entre crianças e adolescentes. A escola tem incorporado progressivamente como complemento da formação, mas ainda há resistência ao seu uso em sala de aula por parte de professores e pais. Este artigo propõe um modelo de análise para medir a adaptação dos videogames ao ambiente educacional na perspectiva da educação para o desenvolvimento e cidadania global, combinando metodologias próprias desta corrente com outras específicas ao estudo dos videogames e aplicando-a ao caso de Never Alone. Conclui-se que o potencial dos videogames para a educação em valores requer o desenvolvimento de ferramentas de análise e o envolvimento de professores e pais
 
Keywords
Videojuego
Educación ciudadana
TIC en la enseñanza
Análisis cualitativo
Nuevas alfabetizaciones
Cultura digital
Videogames
Citizenship education
ICT in education
Qualitative analysis
New literacies
Digital culture
Educação cidadã
TIC no ensino
Análise qualitativa
Novas alfabetizações
 
Description
Núm. 22 (2022): Narrativas videolúdicas y sociedad digital: la problemática contemporánea en formato píxel
Editor version
https://doi.org/10.25029/od.2022.334.22
Rights
Atribución 4.0 Internacional

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback