Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Atlánticas
  • REV - ATLÁNTICAS - Vol. 06, 2021
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Atlánticas
  • REV - ATLÁNTICAS - Vol. 06, 2021
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Harriet Martineay y Household Education (1849): ensanchando el canon sociológico

Thumbnail
View/Open
proofreading-navarro.pdf (1013.Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/30917
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Collections
  • REV - ATLÁNTICAS - Vol. 06, 2021 [15]
Metadata
Show full item record
Title
Harriet Martineay y Household Education (1849): ensanchando el canon sociológico
Alternative Title(s)
Harriet Martineau and Household Education (1849): Broadening the Historical Sociological Canon
Author(s)
Navarro-Fosar, María-Rocío
Date
2021-12-31
Citation
Navarro-Fosar, M.-R. (2021). Harriet Martineay y Household Education (1849): ensanchando el canon sociológico. Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas, 6(1), 288-317. https://doi.org/10.17979/arief.2021.6.1.8750
Abstract
[Resumen] Harriet Martineau (1802-1876) fue una socióloga inglesa fundadora, frecuentemente ausente del canon sociológico histórico estudiado en las facultades de Sociología. Por ser una mujer cultivada y autodidacta del siglo XIX, racionalista disidente y ajena a la Iglesia Anglicana, fue excluida de la historia, cuando la disciplina sociológica tomó forma unas décadas después de su muerte. Este artículo rescata su figura para el mundo hispanohablante. El estudio de su obra permite ensanchar los orígenes de la teoría sociológica y contribuye a ampliar la arqueología intelectual del alumnado universitario. Household Education (1849), analizada en este artículo, es su principal obra dentro del campo la Sociología de la Educación. La Teoría Crítica Feminista, la Etnografía Institucional y elementos del Análisis Sociológico del Discurso constituirán los marcos teóricos y metodológicos de referencia en este artículo de investigación. La escuela doméstica de instrucción mutua, basada en un grupo doméstico ampliado regido por la igualdad, es el gran compromiso de esta autora para democratizar la familia y la sociedad.
 
[Abstract] Harriet Martineau (1802-1876) was a founding English sociologist, often absent from the historical sociological canon studied in Sociology faculties. As a cultivated and self-taught nineteenth-century woman, a dissident rationalist and an outsider to the Anglican Church, she was excluded from the history, when the sociological discipline took shape some decades after her death. This article rescues her figure for the Spanish-speaking world. The study of her work allows us to expand the origins of sociological theory, which facilitates the broadening of the intellectual archaeology of university students. Household Education (1849), analyzed in this article, is her main work within the field of Sociology of Education. Feminist Critical Theory, Institutional Ethnography and elements of Sociological Discourse Analysis will constitute the theoretical and methodological frameworks of reference in this research paper. The domestic school of mutual instruction, based on an extended domestic group governed by equality, is the great commitment of this author for democratized the family and the society.
 
Keywords
Harriet Martineau
Household Education (1849)
Canon sociológico
Educación
Siglo XIX
Sociological canon
Education
19th century
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/arief.2021.6.1.8750
Rights
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
ISSN
2530-2736

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback