Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • DIGILEC
  • REV - DIGILEC - Nº 08, 2021
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • DIGILEC
  • REV - DIGILEC - Nº 08, 2021
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A través del espejo: beneficios de las lesson study para profesorado y alumnado de educación obligatoria

Thumbnail
View/Open
4. elena gómez (M).pdf (382.9Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/30308
Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
Collections
  • REV - DIGILEC - Nº 08, 2021 [11]
Metadata
Show full item record
Title
A través del espejo: beneficios de las lesson study para profesorado y alumnado de educación obligatoria
Alternative Title(s)
Through the Looking Glass: Benefits of the Lesson Study for Compulsory Education Teachers and Students
Author(s)
Gómez Parra, M.ª Elena
Date
2021-12-29
Citation
Gómez-Parra, M.-E. (2021). A través del espejo: beneficios de las lesson study para profesorado y alumnado de educación obligatoria . DIGILEC: Revista Internacional de Lenguas y Culturas, 8, 53-65. https://doi.org/10.17979/digilec.2021.8.0.8634
Abstract
[Resumen] La literatura sobre aprendizaje cooperativo se muestra unánime en las ventajas que este ofrece para el desarrollo de habilidades esenciales para el ciudadano del siglo XXI. Las Lesson Study (LS) son “not only a means of improving the skills and knowledge of teachers, but also a way to improve the knowledge base of the teaching profession” (Stigler, 2004: ix). Los dos objetivos principales de este trabajo son: i. Analizar y comparar el impacto de dos rondas de implementación de LS (175 estudiantes) en el marco del proyecto Dispositifs inclusifs de cooperation - DICO+ (2018-1-FR01-KA201-047904); y ii. Analizar el impacto formativo de las LS entre el profesorado. Se usó la metodología de análisis de métodos mixtos para esta investigación. Los resultados cuantitativos revelaron interesantes comparaciones sobre las preferencias del alumnado cuando trabajan bajo el paradigma de las LS, mientras que los datos cualitativos indican que las LS han contribuido significativamente a la mejora de la formación y a la praxis docente del profesorado. Nuestras conclusiones indican que el alumnado reconoce los beneficios sociales de las LS y apuntan a que el profesorado debería conocerlas más a fondo e implementarlas con frecuencia, porque la estructuración del trabajo cooperativo previo a la implementación beneficia el aprendizaje (Sulfemi & Kamalia, 2020) y, además, puede contribuir a mejorar la formación (inicial y permanente) del profesorado, así como a mejorar su disposición para adoptar técnicas adaptativas en el aula
 
[Abstract] The literature on cooperative learning is unanimous in the advantages it offers for the development of essential skills for the 21st century citizen. Lesson Studies (LS) are “not only a means of improving the skills and knowledge of teachers, but also a way to improve the knowledge base of the teaching profession” (Stigler, 2004: ix). The two main objectives of this study are: i. To analyse and compare the impact of two rounds of LS implementation (175 students) in the framework of the project Dispositifs Inclusifs de Cooperation - DICO+ (2018-1-FR01-KA201-047904); and ii. To analyse the impact on training of LS among teaching staff. The Mixed Methods Research approach was used for this analysis. The quantitative results of this study revealed interesting comparisons of students’ preferences when working under the LS paradigm, while the qualitative data indicate that the LS has contributed significantly to the improvement of teachers’ training and teaching practice. Our conclusions indicate that students recognize the social benefits of the implementation of the LS, and suggest that teachers should learn more about and implement the LS more often, because structuring cooperative work prior to implementation benefits learning (Sulfemi & Kamalia, 2020) and can contribute to improving teachers’ training (both pre- and in-service), as well as their readiness to adopt adaptive techniques in the classroom.
 
Keywords
Aprendizaje cooperativo
Formación del profesorado
Proyecto internacional
Educación obligatoria
Lesson study
Cooperative learning
Teacher training
International project
Compulsory education
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/digilec.2021.8.0.8634
Rights
Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
ISSN
2386-6691

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback