Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Ápice. Revista de Educación Científica
  • REV - Ápice - Vol. 05, Nº 2, 2021
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Ápice. Revista de Educación Científica
  • REV - Ápice - Vol. 05, Nº 2, 2021
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Preconcepciones sobre la biodiversidad y los componentes de un ecosistema de ría del alumnado de 1º de ESO

Thumbnail
View/Open
Apice 5 [2] _ 2 A García-Ulloa y A Bugallo.pdf (343.2Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/30221
Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
Collections
  • REV - Ápice - Vol. 05, Nº 2, 2021 [6]
Metadata
Show full item record
Title
Preconcepciones sobre la biodiversidad y los componentes de un ecosistema de ría del alumnado de 1º de ESO
Alternative Title(s)
Preconceptions About Biodiversity and Components of a Ria Ecosystem Among First-Year High School Students
Author(s)
García-Ulloa, Alba
Bugallo-Rodríguez, Ánxela
Date
2021-11-16
Citation
García-Ulloa, A., & Bugallo-Rodríguez, Ánxela. (2021). Preconcepciones sobre la biodiversidad y los componentes de un ecosistema de ría del alumnado de 1º de ESO. Ápice. Revista de Educación Científica, 5(2), 17-32. https://doi.org/10.17979/arec.2021.5.2.7409
Abstract
[Resumen] Conocer las preconcepciones del alumnado es clave para diseñar estrategias didácticas efectivas. En este estudio se examinaron estas preconcepciones en torno a biodiversidad, relaciones entre seres vivos y seres vivos y medio y la presencia de microorganismos en un ecosistema acuático (una ría), mediante un cuestionario cubierto por alumnado de 1º de ESO de un centro de Galicia. Los resultados muestran que muchas preconcepciones son compartidas con las descritas previamente para ecosistemas terrestres, aunque también hay algunas dificultades específicas. Además, el conocimiento mostrado sobre la biodiversidad de un ecosistema acuático próximo no es muy alto, induce a pensar que sería apropiado incluir en más profundidad este tipo de ecosistemas y aumentar la presencia del entorno cercano a la hora de tratar conceptos ecológicos. Así, el alumnado contará con más elementos conocidos con los que relacionar la información proporcionada en el aula.
 
[Abstract] Awareness of students’ preconceptions is essential in order to design good teaching strategies. This study examines students’ preconceptions about biodiversity, the relationships between living beings and between living beings and their environment, and the presence of microorganisms in an aquatic ecosystem (a ria). Data for the study were collected using a questionnaire answered by first-year students at a Galician high school. The results revealed many of the same preconceptions as those observed in previous studies on terrestrial ecosystems, though with some differences. The results also showed deficient knowledge regarding the biodiversity of a local aquatic ecosystem, indicating the need to pay more specific attention to these ecosystems in class and to increase the presence of the local environment when teaching about ecology. This would provide students with more familiar elements for them to associate with the information provided in the classroom.
 
Keywords
Preconcepciones
Ecosistema
Ría
Biodiversidad
Preconceptions
Ecosystem
Biodiversity
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/arec.2021.5.2.7409
Rights
Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
ISSN
2531-016X

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback