Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Obstáculos en el desarrollo de las ecologías de aprendizaje: un desafío a la formación expandida en los escenarios de pandemia

Thumbnail
View/Open
Santos_Caamano_Obstáculos en el desarrollo_2021.pdf (442.6Kb)
Santos_Caamano_Obstacles in the development_2021.pdf (453.8Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/28587
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Collections
  • Investigación (FEDU) [938]
Metadata
Show full item record
Title
Obstáculos en el desarrollo de las ecologías de aprendizaje: un desafío a la formación expandida en los escenarios de pandemia
Alternative Title(s)
Obstacles in the development of learning ecologies: a challenge for expanded learning in pandemic scenarios
Author(s)
Santos Caamaño, Francisco J.
Vázquez-Cancelo, María-José
Rodríguez Machado, Eduardo
Date
2021
Citation
Santos-Caamaño, F., Vázquez-Cancelo, M. J., & Rodríguez, E. R. (2021). Obstáculos en el desarrollo de las ecologías de aprendizaje: un desafío a la formación expandida en los escenarios de pandemia. Publicaciones,51(3), 497–513. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.18512
Abstract
[Resumen] El estudio presente, que parte de una investigación realizada a través del método Delphi, quiere poner de relieve los diferentes tipos de barreras que han de tenerse en cuenta para la planificación y el desarrollo adecuado de las llamadas ecologías de aprendizaje, que atienden primordialmente a la integración de múltiples contextos (presenciales, virtuales e híbridos), ambientes (formales, no formales e informales) y recursos para el aprendizaje, especialmente las TIC. De este modo, podría resultar de utilidad conocer los obstáculos que impiden aprovechar las oportunidades formativas que proporcionen los diferentes ecosistemas de aprendizaje mediados por las TIC, sea, por ejemplo, para mantener la continuidad de procesos educativos formales a través de contextos diversos, como los virtuales o híbridos, que en la práctica efectiva se han empleado como alternativa para llevar a cabo las actividades formativas que la pandemia impide desarrollar en ambientes presenciales.
 
[Abstract] The present study, which is based on a Delphi research, aims to highlight the different types of obstacles that have to be taken into account for the proper planning and development of learning ecologies, which are primarily concerned with the integration of multiple contexts (face-to-face, virtual and hybrid), environments (formal, non-formal and informal) and re-sources for learning, especially ICT.In this way, it could be useful to know the obstacles that prevent taking advantage of the formative opportunities provided by the different ICT-mediated learning ecosystems, whether, for example, to maintain the continuity of formal educational processes through different contexts, such as virtual or hybrid contexts, which in effective practice have been used as an alternative to carry out the training activities that the pandemic prevents from being developed in face-to-face environments.
 
Keywords
Ecologías de aprendizaje
Aprendizaje en línea
TIC
Barreras al aprendizaje
 
Editor version
http://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/18512
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback