Mostrar o rexistro simple do ítem

dc.contributor.authorLópez-Larrosa, Silvia
dc.contributor.authorBarrós-Pérez, Cristina
dc.contributor.authorAmigó, María F.
dc.contributor.authorDubra, Marie
dc.date.accessioned2021-10-01T08:56:20Z
dc.date.available2021-10-01T08:56:20Z
dc.date.issued2019-04-23
dc.identifier.citationLópez-Larrosa S, Barrós-Pérez C, Amigó MF, Dubra M. Immigrant students in Spain compared to spanish students: perceived relationships and academic results. Rev Iberoam Psicol Salud. 2019;10(2):64-74es_ES
dc.identifier.issn2171-2069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/28547
dc.description.abstract[Abstract] Personal relationships are central to adolescent students' lives, not just the relationships in which they themselves are involved but also those that unfold around them. This study considers immigrant and Spanish adolescents’ views about the “community dimension of school climate”, centered on family-school relationships and school relationships, and how these relate to their academic results. Seven hundred and forty-five (745) students living in Galicia, Spain, participated in the study. Their ages ranged from 12 to 18 years old (M = 14.5, SD = 1.67). Spanish students accounted for 81% of the sample, while 19% were immigrant students. There were statistical differences between Spanish and immigrant students in their perceived family-school relationships, however this did not impact significantly on their academic results. For immigrant students, the sole variable “school relationships” accounted for 20% of their academic results. For Spanish students, this variable together with students’ age and parental education accounted for 27% of their marks. Results emphasize the relational impact of the perceived processes going on inside the schools and point at the importance that investing in school relationships might have in students, especially when they are immigrants.es_ES
dc.description.abstract[Resumen] Las relaciones interpersonales ocupan un lugar central en la vida de los adolescentes, no solo aquellas en las que ellos están implicados sino las que se producen a su alrededor. Este estudio considera su percepción de la “dimensión comunitaria del clima escolar”, centrada en las relaciones familia-escuela y las relaciones escolares, y su papel en los resultados escolares. Participaron 745 alumnos residentes en Galicia, España. Sus edades oscilaban entre los 12 y los 18 años (M = 14.5, DE =1.67). Los alumnos españoles constituían el 81% de la muestra mientras que un 19% eran inmigrantes. Se hallaron diferencias estadísticamente significativas entre los alumnos españoles e inmigrantes en su percepción de las relaciones familia-escuela, aunque estos datos no fueron significativos para los resultados escolares. En la muestra inmigrante, la variable “relaciones escolares” explicaba un 20% de sus resultados escolares. Para los estudiantes españoles, esta variable junto con su edad y el nivel educativo de sus padres y madres explicaban el 27% de sus calificaciones. Los resultados enfatizan el impacto relacional de los procesos percibidos dentro de la escuela y apuntan a la importancia de invertir en la mejora de dichas relaciones, sobre todo cuando los alumnos son inmigrantes.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherConsejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos de Españaes_ES
dc.relation.urihttps://doi.org/10.23923/j.rips.2019.02.026es_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Españaes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectImmigrantses_ES
dc.subjectHigh school studentses_ES
dc.subjectFamily-school relationshipes_ES
dc.subjectSchool relationshipes_ES
dc.subjectSchool climatees_ES
dc.subjectInmigranteses_ES
dc.subjectAlumnos de secundariaes_ES
dc.subjectRelación familia-escuelaes_ES
dc.subjectRelación escolares_ES
dc.subjectClima escolares_ES
dc.titleImmigrant students in Spain compared to spanish students: perceived relationships and academic resultses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
UDC.journalTitleRevista Iberoamericana de Psicología y Saludes_ES
UDC.volume10es_ES
UDC.issue2es_ES
UDC.startPage64es_ES
UDC.endPage74es_ES


Ficheiros no ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece na(s) seguinte(s) colección(s)

Mostrar o rexistro simple do ítem