La Fonction Oblique como ritual doméstico: habitar en la utopía de la inestabilidad

Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/27846
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Collections
Metadata
Show full item recordTitle
La Fonction Oblique como ritual doméstico: habitar en la utopía de la inestabilidadAlternative Title(s)
The Fonction Oblique Through Domestic Ritual: Inhabiting the Utopia of InstabilityAuthor(s)
Date
2020-12-31Citation
Moreno Moreno, Maria Pura. 2020. «La Fonction Oblique Como Ritual doméstico: Habitar En La utopía De La Inestabilidad». BAc Boletín Académico. Revista De investigación Y Arquitectura contemporánea 10 (diciembre). A Coruña:24-45. https://doi.org/10.17979/bac.2020.10.0.5768.
Abstract
[Resumen] La Teoría de la Fonction Oblique, desarrollada por el grupo francés Architecture Principe, supuso el cuestionamiento de la estabilidad y de la primacía del binomio vertical-horizontal en las envolventes arquitectónicas. Su apuesta por el plano inclinado fusionaba, a todas las escalas, las acciones de habitar y circular a través del elemento del “inclisitio” -sitio inclinado-. Este artículo aborda su experimentación en el ámbito doméstico a través de cuatro proyectos no construidos que asumieron su idea de oblicuidad: Maison Mariotti (1966), Maison Woog (1966-1968), Maison Toueg (1969-1970), y el prototipo para habitar “Instabilisateur pendulaire IP” . El análisis conjunto detectará la intensidad que recursos como la simbiosis entre envolvente y plano de apoyo, el espace pincé o las rampas aportaron para materializar aquella teoría. Y confirmará si, junto con la fenomenología de la percepción investigada por la psicología de la Gestalt, generó nuevos ritos domésticos protagonizados por la fluidez, la continuidad y la inestabilidad. [Abstract] The theory of the Oblique Function, created by the Architecture Principe group, questioned the horizontal stability of the ground, proposing to merge habitation and moving around, using the “inclisite” module. This article addresses the transposition of its foundations -more elaborate in territorial and urban areas- into domestic architecture, through four unbuilt projects with an oblique spatial habitability: the Maison Mariotti (1966), Maison Woog (1966-1968), Maison Toueg (1969-1970), and the prototype to inhabit, “Instabilisateur pendulaire IP” (1968). Their joint analysis seeks to recognize the intensity brought to the theory by the symbiosis between envelopes, complemented by factors such as tilting, gravity or mechanisms such as espace pincé. The aim will be to assess whether that legacy has materialized in contemporary architecture that highlights aspects such as fluidity, continuity and instability, and whether this transposition has meant scaling up at the cost of the domestic aspect, which is still awaiting true experimentation.
Keywords
Claude Parent
Architecture Principe
Maison Mariotti
Maison Woog
Instabilisateur pendulaire
Architecture Principe
Maison Mariotti
Maison Woog
Instabilisateur pendulaire
Editor version
Rights
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
ISSN
2173-6723
0213-3474
0213-3474