Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Investigación Bibliométrica en Aprendizaje Mediado por Tecnología con Alumnado de Altas Capacidades

Thumbnail
View/Open
Marin_Suelves_2021_Investigacion_bibliometrica_aprendizaje_mediado.pdf (660.7Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/27624
Atribución 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución 4.0 Internacional
Collections
  • Investigación (FEDU) [939]
Metadata
Show full item record
Title
Investigación Bibliométrica en Aprendizaje Mediado por Tecnología con Alumnado de Altas Capacidades
Alternative Title(s)
Bibliometric Research in Technology-Mediated Learning with High Capacity Students
Author(s)
Marín Suelves, Diana
Castro Rodríguez, Mª Montserrat
Peirats, José
Rodríguez Rodríguez, Jesús
Date
2020
Citation
Marín Suelves, Diana; Castro Rodríguez, Monserrat; Peirats Chacón, José e Rodríguez, Jesús. (2020). Investigación Bibliométrica en Aprendizaje Mediado por Tecnología con Alumnado de Altas Capacidades1, . Revista Brasileira de Educação Especial, 26(2), 229-246. Epub June 08, 2020.https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0076
Abstract
[Resumen] Este trabajo implica una revisión del trabajo de investigación sobre el aprendizaje mediado por tecnología en estudiantes de alta capacidad. El estudio fue realizado por medio de un análisis bibliométrico de la producción científica en la renombrada base de datos Scopus. Fueron evaluados, sin filtro temporal, 35 artículos publicados entre 1993 y 2018, de los cuales se analizó una selección de indicadores de productividad científica, colaboración, consumo e impacto, así como variables estructurales y de contenido. Aunque el número de artículos no sea muy alto, los resultados mostraron un aumento en las publicaciones científicas recientes centradas en procesos de aprendizaje mediados por estudiantes de alta capacidad y una concentración de publicaciones en revistas de ciencias sociales y psicología, además de mostrar los patrones emergentes en estos artículos, publicaciones y temas de interés en este campo. Finalmente, se sugiere una revisión de las prácticas de diseminación de resultados y un enfoque de cuestiones relacionadas con los efectos de la tecnología en el aprendizaje, en relación con el sexo, la edad, el papel de las familias y la formación inicial y continua.
 
[Abstract] This paper is a review of a research regarding technology-mediated learning for gifted students. The study was carried out through a bibliometric analysis of the scientific production in the well-known Scopus database. Thirty-five articles published between 1993 and 2018 were evaluated without a time filter, from which a selection of indicators of scientific productivity, collaboration, consumption and impact, as well as structural and content variables were analyzed. Although the number of articles is not very high, the results showed an increase in recent scientific publications focused on learning processes mediated by high-capacity students and a concentration of publications in Social Science and Psychology journals, in addition to showing, in these articles, the emerging patterns of authorship, publication and topics of interest in this field. Finally, it is suggested to review the practices for disseminating findings and addressing issues related to the effects of technology on learning in terms of gender, age, family role, and initial and continuing education.
 
Keywords
Tecnología educativa
Tecnología de la información y de la comunicación
Enseñanza-aprendizaje
 
Editor version
https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0076
Rights
Atribución 4.0 Internacional

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback