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dc.contributor.authorOrbe Moreno, María de
dc.contributor.authorSalas, Alicia
dc.contributor.authorVernetta Santana, Mercedes
dc.date.accessioned2021-03-25T10:45:47Z
dc.date.available2021-03-25T10:45:47Z
dc.date.issued2021-01-01
dc.identifier.citationde Orbe Moreno, M., Salas Morillas, A., & Vernetta Santana, M. (2021). Evaluación de la calidad de movimiento en escolares mediante el Funtional Movement Screen. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 7(1), 199-217. https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.1.6973
dc.identifier.issn2386-8333
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/27591
dc.description.abstract[Abstract] In the school context, tests carried out to evaluate quantitative aspects of the motor condition are common. However, the evaluation of qualitative aspects of it is not so frequent. The objective was to know the use of the Functional Movement Screen (FMS) battery for the evaluation of qualitative aspects related to the quality of motor patterns in school environment. A search was made in the database of Web of Science, Sport Discus, Scopus, Pubmed and Google Scholar of articles in English and Spanish published between 2005 and 2020 using the descriptors: FMS, movement quality, asessment, children and teenager. Thirteen articles met the established criteria. The results show controversy between different authors when comparing the data obtained in the test according to the gender, as well as its posible utility as an injury predictor. It is concluded that 12 of 13 publications confirm the validity of the FMS battery to assess and evaluate the quality of movement in teenagers.
dc.description.abstract[Resumen] En el contexto escolar son comunes las pruebas que se realizan para evaluar aspectos cuantitativos de la condición motriz, no siendo tan frecuente la valoración de aspectos cualitativos de la misma. El objetivo fue conocer el uso de la batería Functional Movement Screen (FMS) para evaluar la calidad de patrones motrices en niños y adolescentes de 6 a 19 años. Se realizó una búsqueda en las bases de datos Web of Science, Sport Discus, Scopus, Pubmed y en el buscador académico Google Scholar de artículos en inglés y español publicados entre 2005 y 2020 utilizando los descriptores: FMS, calidad de movimiento, evaluación, niños y adolescentes. Trece artículos cumplieron con los criterios establecidos. Los resultados muestran controversia entre diferentes autores al comparar los datos obtenidos en el test en función del género, así como en su posible utilidad como predictor de lesiones. Se concluye que 12 de las 13 publicaciones confirman la validez de la batería FMS para valorar y evaluar la calidad de movimiento en los adolescentes.
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidade da Coruña
dc.relation.urihttps://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.1.6973
dc.rightsAtribución-CompartirIgual (CC BY-SA) 4.0 Internacional
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.es
dc.subjectPatrones de movimiento
dc.subjectRevisión
dc.subjectEscolares
dc.subjectMotor patterns
dc.subjectReview
dc.subjectSchoolchildren
dc.titleEvaluación de la calidad de movimiento en escolares mediante el Funtional Movement Screenn: una revisión
dc.title.alternativeMovement Quality Assesment in School Teenagers Through the Functional Movement Screen: A Review
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.date.updated2021-03-25T08:51:20Z
UDC.journalTitleSportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity
UDC.volume7
UDC.issue1
UDC.startPage199
UDC.endPage217
dc.identifier.doi10.17979/sportis.2021.7.1.6973


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