Los caminos del clown: resistencia en movimiento. Juego, carnaval y frontera
View/ Open
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/27110
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Collections
- GI-ESOMI - Artigos [83]
Metadata
Show full item recordTitle
Los caminos del clown: resistencia en movimiento. Juego, carnaval y fronteraAlternative Title(s)
Clown's Way: resistance in movement. Play, Carnival and FrontierAuthor(s)
Date
2011Citation
Diz, C. (2011). Los caminos del clown: resistencia en movimiento. Juego, carnaval y frontera. Athenea Digital. Revista De Pensamiento E InvestigacióN Social, 11(2), 157-171. doi:https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v11n2.675
Abstract
[Resumen] A través de los caminos del clown recorreremos la lógica del juego en la cultura, o de la cultura entendida en tanto juego. En base a una aproximación etnográfica
y experimental al mundo del circo y del clown, usaremos este texto para comprender las formas de resistencia que, dentro de la posmodernidad, surgen de lo más íntimo, de lo común que compartimos. Los caminos del clown nos llevarán de la carpa a la calle, de lo familiar privado a lo comunal público, analizando las prácticas del juego que definen al payaso como formas de relación, comunicación y aprendizaje. Tras la máscara o el maquillaje, yace la producción de nuevos sujetos, una re-subjetivización que incorporan a sus proclamas los nuevos movimientos sociales, quienes convierten al circo o al carnaval en nuevos territorios lúdicos de experiencia, proclamas y libertad. [Abstract] Through the clown’s way we will look around the play
logic in culture, or the culture seeing as a play itself.
From an ethnographical and experimental approach to
the clown and circus’s world we will use this text to
understand the different forms of resistance that are
emerging in the postmodern era from the most intimate
spheres, from the common that we all share. Clown’s
way will bring us from the big top to the street, from the
private familiar side to the public and communal
experience, and we will analyze the tactics of play,
seeing as relational, communicational and learning
forms. Behind the mask and the make-up lies the
cultural production and social building of new subjects
who are incorporated by the new social movements,
who are turning circus and carnival into new playful
territories of experience, claims and freedom.
Keywords
Clown
Juego
Resistencia
Sujeto
Play
Resistance
Subject
Juego
Resistencia
Sujeto
Play
Resistance
Subject
Editor version
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
ISSN
1578-8946