Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Socioloxía
  • Investigación (FSOC)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Socioloxía
  • Investigación (FSOC)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Los caminos del clown: resistencia en movimiento. Juego, carnaval y frontera

Thumbnail
View/Open
Diz_C_2011_caminos_clown.pdf (788.9Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/27110
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Collections
  • Investigación (FSOC) [415]
Metadata
Show full item record
Title
Los caminos del clown: resistencia en movimiento. Juego, carnaval y frontera
Alternative Title(s)
Clown's Way: resistance in movement. Play, Carnival and Frontier
Author(s)
Diz, Carlos
Date
2011
Citation
Diz, C. (2011). Los caminos del clown: resistencia en movimiento. Juego, carnaval y frontera. Athenea Digital. Revista De Pensamiento E InvestigacióN Social, 11(2), 157-171. doi:https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v11n2.675
Abstract
[Resumen] A través de los caminos del clown recorreremos la lógica del juego en la cultura, o de la cultura entendida en tanto juego. En base a una aproximación etnográfica y experimental al mundo del circo y del clown, usaremos este texto para comprender las formas de resistencia que, dentro de la posmodernidad, surgen de lo más íntimo, de lo común que compartimos. Los caminos del clown nos llevarán de la carpa a la calle, de lo familiar privado a lo comunal público, analizando las prácticas del juego que definen al payaso como formas de relación, comunicación y aprendizaje. Tras la máscara o el maquillaje, yace la producción de nuevos sujetos, una re-subjetivización que incorporan a sus proclamas los nuevos movimientos sociales, quienes convierten al circo o al carnaval en nuevos territorios lúdicos de experiencia, proclamas y libertad.
 
[Abstract] Through the clown’s way we will look around the play logic in culture, or the culture seeing as a play itself. From an ethnographical and experimental approach to the clown and circus’s world we will use this text to understand the different forms of resistance that are emerging in the postmodern era from the most intimate spheres, from the common that we all share. Clown’s way will bring us from the big top to the street, from the private familiar side to the public and communal experience, and we will analyze the tactics of play, seeing as relational, communicational and learning forms. Behind the mask and the make-up lies the cultural production and social building of new subjects who are incorporated by the new social movements, who are turning circus and carnival into new playful territories of experience, claims and freedom.
 
Keywords
Clown
Juego
Resistencia
Sujeto
Play
Resistance
Subject
 
Editor version
https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v11n2.675
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
ISSN
1578-8946

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback