Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Entornos personales de aprendizaje: un estudio comparativo entre profesores costarricenses en formación y en ejercicio

Thumbnail
View/Open
Garcia_martinez_Entornos personales de aprendizaje.pdf (553.1Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/27036
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
Collections
  • Investigación (FEDU) [938]
Metadata
Show full item record
Title
Entornos personales de aprendizaje: un estudio comparativo entre profesores costarricenses en formación y en ejercicio
Alternative Title(s)
Personal Learning Environments: A Comparative Study Between Costa Rican Elementary and High School Teachers in Training and Practice
Author(s)
García-Martínez, José Antonio
González-Sanmamed, Mercedes
Muñoz-Carril, Pablo-César
Date
2020
Citation
García-Martínez, J.A., González-Sanmamed, M. y Muñoz-Carril, P.C. (2020). Entornos personales de aprendizaje: un estudio comparativo entre profesores costarricenses en formación y en ejercicio. Estudios sobre Educación, 39. 135-157. https://doi.org/10.15581/004.39.135-157
Abstract
[Resumen] Esta investigación analiza comparativamente la frecuencia de uso de diversas herramientas TIC que 381 estudiantes de las carreras de Educación y 218 profesores costarricenses incorporan en sus Entornos Personales de Aprendizaje (PLE) para buscar información, generar contenido y comunicarse. Se realizó un estudio ex post facto utilizando el método de encuesta. Los resultados desvelaron una escasa integración de los recursos tecnológicos en los PLE de ambos colectivos, aunque se ha constatado que son los estudiantes quienes usan un mayor número de herramientas. Se propone la necesidad de arbitrar medidas que contribuyan a enriquecer los PLE.
 
[Abstract] This research makes a comparative analysis of the frequency of use of various ICT tools that 381 students in Education degrees and 218 Costa Rican teachers incorporate in their Personal Learning En-vironments (PLE) in order to search for information, generate content, and communicate. An ex post facto study was conducted using the survey method. The results revealed poor integration of technological resources into the PLEs of both groups, although it has been found that it is the students who use the greatest number of tools. It proposes the need to implement measures to enrich the PLEs
 
Keywords
Entorno personal de aprendizaje
Estudiantes universitarios
Docentes
Tecnologías de la información y de la comunicación
Personal learning environment
University students
Faculty
Information and communication technologies
 
Editor version
https://doi.org/10.15581/004.39.135-157
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback