Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Cancionero General
  • REV - CG - Vol. 05, (2007)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Cancionero General
  • REV - CG - Vol. 05, (2007)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Llora sangre mi papel": agudeza y retórica en las coplas de amores de Juan del Encina

Thumbnail
View/Open
CG-5-1.pdf (194.4Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/2671
Collections
  • REV - CG - Vol. 05, (2007) [6]
Metadata
Show full item record
Title
"Llora sangre mi papel": agudeza y retórica en las coplas de amores de Juan del Encina
Author(s)
Bustos Táuler, Álvaro
Date
2007
Citation
Cancionero General, 2007, 5: 9-40. ISSN: 1695-7733
Abstract
[Resumo] As coplas de tema amatorio constituen unha importante sección do Cancioneiro que Juan del Encina levou ao prelo de Salamanca en 1496. Neste conxunto de trinta composicións Encina amosa a súa habilidade no manexo dos recursos de agudeza proprios da retórica cancioneiril: os tropos de annominatio, as figuras de posición e repetición, os recursos á perspicuitas e á obscuritas, etc. Neste traballo trázase un percorrido sistemático por este tipo de recursos presentes nas coplas de amores de Encina, un conxunto de textos que o sitúa entre os grandes poetas de cancioneiro no fío do cincocentos.
 
[Resumen] Las coplas de tema amatorio constituyen una importante sección del Cancionero que Juan del Encina llevó a la imprenta de Salamanca en 1496. En este conjunto de treinta composiciones Encina demuestra su habilidad en el manejo de los recursos de agudeza propios de la retórica cancioneril: los tropos de annominatio, las figuras de posición y repetición, los recursos a la perspicuitas y la obscuritas, etc. En este trabajo se traza un recorrido sistemático por este tipo de recursos presentes en las coplas de amores de Encina, un conjunto de textos que lo sitúa entre los grandes poetas de cancionero en el filo del quinientos.
 
[Abstract] The amatorian coplas form an important section of the Cancionero that Juan del Encina brought to the press of Salamanca in 1496. In this group of thirty poems Encina shows his hability by using the resources of agudeza of the cancionero’s rethoric: the annominatio figures, position and repetition, perspicuitas and obscuritas, etc. This article makes a systematic review of this kind of resources in the Encina’s amatorian coplas, a group of texts that makes him one of the greatest cancionero’s poet at the end of fifteenth century.
 
Keywords
Juan del Encina
Poesía de cancionero
Retórica
Coplas
Poesía de cancioneiro
Cancionero poetry
Rethoric
 
ISSN
1695-7733

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback