Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity
  • REV - SPORTIS - Vol. 06, Nº 02, 2020
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity
  • REV - SPORTIS - Vol. 06, Nº 02, 2020
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Análisis de factores motivacionales en la práctica de actividad física del alumnado de educación secundaria obligatoria en un centro de Valencia

Thumbnail
View/Open
REV - SPORTIS_ 2020_6-2_art_5.pdf (282.4Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/25533
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
Collections
  • REV - SPORTIS - Vol. 06, Nº 02, 2020 [11]
Metadata
Show full item record
Title
Análisis de factores motivacionales en la práctica de actividad física del alumnado de educación secundaria obligatoria en un centro de Valencia
Alternative Title(s)
Analysis of motivational factors in physical activity practice of high school students in a Valencian high school
Author(s)
Franco Renart, Mar
Menescardi Royuela, Cristina
Date
2020
Citation
Franco Renart, M., & Menescardi Royuela, C. (2020). Análisis de factores motivacionales en la práctica de actividad física del alumnado de educación secundaria obligatoria en un centro de Valencia. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 6(2), 266-285. https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.2.5555
Abstract
[Resumen] El objetivo del siguiente estudio fue analizar la adherencia a la práctica deportiva, el clima motivacional, la satisfacción de las necesidades básicas y la regulación de la conducta hacia la práctica de Actividad Física (AF) en alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. Participaron en el estudio 89 estudiantes, 41 chicos y 48 chicas con edades comprendidas entre 14 y 18 años, quienes cumplimentaron el Cuestionario de Actividad Física para Adolescentes (PAQ-A), el Cuestionario de Regulación de Conducta en el Deporte (BRSQ), la Escala de medición de la Satisfacción de las Necesidades Psicológicas en el Ejercicio (PNSE), Escala de medición de los Comportamientos Controladores (CCBS) y el Cuestionario del Clima Motivacional Percibido (LCQ). Los resultados mostraron que la práctica de AF viene influenciada por diversos factores como la motivación integrada, externa y la motivación intrínseca en cuanto a la ejecución y el género. En conclusión, habría que fomentar un clima motivacional dirigido a la tarea para el aumento de la motivación y futura adherencia deportiva.
 
[Abstract] The aim of the following work was to analyse the adherence to the sport practice, the motivational climate, the satisfaction of the necessities and the regulation of the behaviour towards the practice of physical activity (PA). We used a sample composed of 89 subjects, 41 boys and 48 girls with age ranged between 14 and 18 years of high school level. We used the questionnaire of PA for adolescents (PAQ-A), the Behavioural Regulation in Sport Questionnaire (BRSQ), The Controlling Coach Behaviour Scale (CCBS), the Psychological Need Satisfaction in Exercise Scale (PNSE) and The Learning Climate Questionnaire (LCQ). The results showed that the practice of PA was influenced by diverse factors such as integrated motivation, external and intrinsic motivation in terms of execution and gender. In conclusion, it would be necessary to promote a motivational climate aimed at the task for the increase of motivation and future sport adherence.
 
Keywords
Actividad física
Motivación
Teoría de la autodeterminación
Clima motivacional
Estilo del profesorado
Physical activity
Motivation
Self-determination theory
Motivational climate
Teaching styles
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.2.5555
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
ISSN
2386-8333

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback