Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity
  • REV - SPORTIS - Vol. 06, Nº 02, 2020
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity
  • REV - SPORTIS - Vol. 06, Nº 02, 2020
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Validación de la escala de resiliencia en Educación Física

Thumbnail
View/Open
REV - SPORTIS_ 2020_6-2_art_3.pdf (294.2Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/25531
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
Collections
  • REV - SPORTIS - Vol. 06, Nº 02, 2020 [11]
Metadata
Show full item record
Title
Validación de la escala de resiliencia en Educación Física
Alternative Title(s)
Validation of the resilience scale to Physical Education classes
Author(s)
Trigueros, Rubén
Aguilar Parra, José Manuel
Navarro, Noelia
Bermejo, Rosario
Ferrándiz, Carmen
Date
2020
Citation
Trigueros, R., Aguilar-Parra, J., Navarro, N., Bermejo, R., & Ferrandiz, C. (2020). Validación de la escala de resiliencia en Educación Física. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 6(2), 228-245. https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.2.5245
Abstract
[Resumen] Las clases de Educación Física se caracterizan por la continua exposición por parte del alumnado de una serie de circunstancias adversas y estresantes ante las cuales en mayor o menor medida deben de enfrentarse en algún momento. Por ello, el objetivo de este estudio fue validar y adaptar la Escala de Resiliencia en el contexto Deportivo de Trigueros, Álvarez, Aguilar-Parra y Rosado (2017) al contexto de la Educación Física. En el estudio participaron 515 estudiantes de secundaria con edades comprendidas entre los 13 y 19 años (M = 15.65; DT = 1.28) pertenecientes a varios centros educativos del sur-este de España. El análisis factorial exploratorio y confirmatorio reveló unos índices de ajuste adecuados para la nueva versión de la escala, mostrándose la estructura factorial invariante respecto al generó. Los dos factores que integran la escala, competencia personal y aceptación de uno mismo y de la vida, obtuvieron una alta consistencia interna y estabilidad temporal. La versión española de la Escala de Resiliencia en el contexto Educación Física se mostró como un instrumento con adecuadas propiedades psicométricas para medir la resiliencia en el contexto de la Educación Física en adolescentes
 
[Abstract] Physical Education classes are characterized by the continuous exposure of students to a series of adverse and stressful circumstances which they must face at some point. Therefore, the objective of this study was to validate and adapt the Resilience Scale in the Sport context of Trigueros, Álvarez, Aguilar-Parra and Rosado (2017) to the context of Physical Education. The study involved 515 high school students aged between 13 and 19 (M = 15.65, SD = 1.28) belonging to several educational centers in the south-east of Spain. The exploratory and confirmatory factor analysis revealed adequate adjustment indices for the new version of the scale, showing the factorial structure invariant with respect to the generated one. The two factors that make up the scale, personal competence and acceptance of oneself and life, obtained a high internal consistency and temporary stability. The Spanish version of the Resilience Scale in the Physical Education context was shown as an instrument with adequate psychometric properties to measure resilience in the context of Physical Education in adolescents.
 
Keywords
Resiliencia
Educación física
Adolescencia
Análisis factorial
Resilience
Physical education
Teenagers
Factorial analysis
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.2.5245
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
ISSN
2386-8333

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback