Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Artistas habitantes: una metodología contemporánea, participativa y colectiva en Educación Artística

Thumbnail
View/Open
Mesias_lema_artistas_habitantes_2019.pdf (2.211Mb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/24689
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Collections
  • Investigación (FEDU) [938]
Metadata
Show full item record
Title
Artistas habitantes: una metodología contemporánea, participativa y colectiva en Educación Artística
Alternative Title(s)
Inhabit Artists: A Contemporary, Participative and Collective Methodology in Art Education
Author(s)
Mesías Lema, José María
Date
2019
Citation
Mesías Lema, J.M. (2019). ARTISTAS HABITANTES: una metodología contemporánea, participativa y colectiva en Educación Artística. Observar, 13, 74-104
Abstract
[Resumen] Este artículo emerge de la reflexión, conocimiento y experimentación profesional con artistas habitantes durante más de una década (2007- 2019). Una metodología participativa en donde se involucra a artistas contemporáneos, generalmente jóvenes emergentes, a través de políticas de mediación artística y cultural, durante un período de tiempo completo no inferior a un mes, asumiendo proyectos colectivos y compartidos en Educación Artística. Nos referimos a artistas habitantes y no residentes porque entendemos que habitar es diferente a residir. Esta filosofía también influye en la manera de entender la metodología y afecta a todos los participantes implicados: profesorado en activo y en formación inicial, artistas, espacios educativos y estudiantes de diferentes niveles (infantil, primaria y secundaria). Sustituir “habitar” por “residir” no se trata de un simple cambio de término, sino que entronca profundamente en la manera de pensar, construir y desarrollar proyectos de calidad para una Educación Artística sensible al contexto social.
 
[Abstract] This article emerges from professional reflection, knowledge and experimentation with inhabit artists in the last decade (2007-2019). A participative methodology in which contemporary artists are involved, usually emergent youngsters, through an artistic and cultural mediation process, in a full time month period, assuming collective and shared projects in Arts Education. We refer to habitant artists rather than residents because we understand that inhabit is different to reside. This philosophy also has an influence in the way the methodology is understood and affects all participants: teachers both trainees and professionals, artists, learning environments and students at different stages (nursery, primary and secondary). Substituting inhabit by reside is not only a change of concept but also a new way of thinking, building and developing quality projects for a sensitive Arts Education with the social context.
 
Keywords
Artistas habitantes
Educación artística sensible
Arte contemporáneo
Políticas de mediación cultural
Procesos participativos
Formación docente
 
Editor version
https://www.observar.eu/index.php/Observar/article/view/104
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
ISSN
1988-5105

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback