Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Socioloxía
  • Investigación (FSOC)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Socioloxía
  • Investigación (FSOC)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Emprendedores por necesidad. Factores determinantes

Thumbnail
View/Open
Alvarez_Sousa_A_2019_Emprendedores.pdf - Incluye la versión en inglés del artículo (1.853Mb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/24618
Collections
  • Investigación (FSOC) [405]
Metadata
Show full item record
Title
Emprendedores por necesidad. Factores determinantes
Alternative Title(s)
Necessity Entrepreneurs. Determining Factors
Author(s)
Álvarez-Sousa, Antonio
Date
2019
Citation
Alvarez-Sousa, Antonio (2019). «Emprendedores por necesidad. Factores determinantes». Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 166: 3-24. (http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.166.3)
Abstract
[Resumen] El objetivo de esta investigación es analizar los factores que llevan a las personas a convertirse en emprendedores por necesidad. Partimos de la teoría de la lógica de la acción emprendedora, según la cual existen condicionantes individuales y contextuales que llevan a ciertas personas a convertirse en emprendedores por necesidad y a otras no. Los datos están tomados del Eurobarómetro. Aplicamos la técnica de las Generalized Structural Equation Modeling (GSEM) con Stata. El resultado es que existen diferencias significativas entre la población de la Unión Europea para convertirse en emprendedores por necesidad según factores individuales —espíritu emprendedor, imagen de los empresarios, propensión al riesgo, género, edad, formación, percepción de la situación económica del hogar— y contextuales —porcentaje del desempleo, sistema de relaciones laborales y desarrollo del país donde viven.
 
[Abstract] The aim of this study is to analyse the factors that turn individuals into necessity-driven entrepreneurs. The starting point is a theory of the logic of entrepreneurial action, whereby given a number of individual conditioning and contextual factors, only certain people choose entrepreneurship out of necessity, while others do not. The data were taken from the Eurobarometer and the Generalised Structural Equation Modelling (GSEM) methods were employed using Stata. The results show significant differences among the European Union population in terms of necessity-driven entrepreneurship based on a number of individual factors, namely their entrepreneurial spirit, image of entrepreneurs, propensity for risk-taking, gender, age, entrepreneurship education, perception of a household’s economic situation; and also, on contextual factors such as unemployment rate, industrial relations system and development levels of their country of residence.
 
Keywords
Desempleo
Espíritu emprendedor
Formación emprendedora
Imagen social de los empresarios
Motivaciones emprendedoras
Sistema de relaciones laborales
Unemployment
Entrepreneurial spirit
Entrepreneurship education
Entrepreneurs’ social image
Entrepreneurial motivations
Industrial relations system
 
Editor version
https://doi.org/10.5477/cis/reis.166.3
Rights
© Centro de Investigaciones Sociológicas
ISSN
1988-5903

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback