Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity
  • REV - SPORTIS - Vol. 05, Nº 03, 2019
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity
  • REV - SPORTIS - Vol. 05, Nº 03, 2019
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Los efectos del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras en el área de Educación Física en Educación Primaria

Thumbnail
View/Open
REV - SPORTIS_ 2019_5-3_art_11.pdf (312.5Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/23928
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
Collections
  • REV - SPORTIS - Vol. 05, Nº 03, 2019 [11]
Metadata
Show full item record
Title
Los efectos del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras en el área de Educación Física en Educación Primaria
Alternative Title(s)
The effects of Content and Language Integrated Learning in the Physical Education subject in Primary Education
Author(s)
Gil-López, Víctor
Sierra-Díaz, Jacob
González-Víllora, Sixto
Date
2019
Citation
Gil-López, V., Sierra-Díaz, M., & González-Víllora, S. (2019). Los efectos del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras en el área de Educación Física en Educación Primaria. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 5(3), 562-585. https://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.3.5527
Abstract
[Resumen] El estudio de lenguas extranjeras es una competencia primordial y popular en la actualidad. El Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) está siendo investigado y desarrollado cada vez con más frecuencia en España. El objetivo de esta investigación fue observar y comparar los efectos en el aprendizaje de contenidos, en la motivación y en las horas de estudio dedicadas en el aprendizaje de una lengua extrajera (en este caso inglés) usando la metodología AICLE en la asignatura de EF en comparación con la metodología de aula tradicional. Los resultados de este estudio con una muestra de 51 alumnos y alumnas de entre 8 y 9 años (8,76 ± 0,30 años), 25 de los cuales en el grupo experimental y 26 en el control, avalan y refuerzan lo ya estudiado hasta la fecha, analizando tres campos de estudio: aprendizaje de los contenidos teóricos, niveles de motivación y tiempo de estudio en el hogar. En conclusión, esta investigación desvela que la metodología AICLE en el área de Educación Física mejora la adquisición de los conocimientos en inglés por parte del alumnado, incrementa significativamente la motivación al tratarse de una metodología más participativa y disminuye significativamente el tiempo de estudio en el hogar.
 
[Abstract] Nowadays, learning foreign languages has become widely popular and necessary for global advancement. Content and Language Integrated Learning (CLIL) is being thoroughly investigated and developed more frequently in Spain. The objective of this research was to observe and compare the effects of content learning, motivation and study time dedicated to learning a foreign language (English in this case) using the CLIL methodology in physical education in comparison with the traditional classroom methodology. The conclusive data that tested 51 students from 8 to 9 years old (8,76 ± 0,30 años), 25 in the experimental group and 26 in the control group, support and reinforce what has been researched to date by analysing three fields of study: learning the theoretical content, motivation levels and study time at home. In conclusion, this research reveals that the CLIL method in Physical Education improves the students’ acquisition in English, significantly increases their motivation via participatory methods and significantly reduces study time at home.
 
Keywords
AICLE
Educación física
Educación primaria
Lengua inglesa
Respuesta física total
CLIL
Physical education
Primary education
English language
Total physical response
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.3.5527
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
ISSN
2386-8333

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback