Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity
  • REV - SPORTIS - Vol. 03, Nº 02, 2017
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity
  • REV - SPORTIS - Vol. 03, Nº 02, 2017
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El buen profesor de Educación Física desde la concepción del alumnado universitario en Galicia

Thumbnail
View/Open
REV - SPORTIS_ 2017_3-2_art_6.pdf (599.3Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/22769
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Collections
  • REV - SPORTIS - Vol. 03, Nº 02, 2017 [13]
Metadata
Show full item record
Title
El buen profesor de Educación Física desde la concepción del alumnado universitario en Galicia
Alternative Title(s)
The Good PE Teacher From the Conception of University Students in Galicia
Author(s)
Villaverde-Caramés, Eloy José
González Valeiro, Miguel
Toja, María Belén
Date
2017
Citation
Sportis, 2017, 3 (2):286-302 ISSN: 2386-8333
Abstract
[Resumen] Una de las metas de los centros escolares es promover un estilo de vida activo entre la juventud, siendo la Educación Física y su profesorado figuras esenciales. El objetivo ha sido conocer la concepción del alumnado universitario sobre lo que representa ser un buen profesor de Educación Física en enseñanza secundaria. La población se correspondió con el alumnado de las Universidades de A Coruña (UDC) y Vigo (UVigo) matriculado en 1º, 4º de Grado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte y en el Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria, Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas (Itinerario de Educación Física) en los cursos 2013-2014 o 2014-2015. La metodología fue descriptiva, utilizando como instrumento de recogida de información un cuestionario compuesto por 40 ítems organizados en las dimensiones de datos personales, caracterización biográfica y concepciones de la actividad profesional. Para la categorización de las respuestas obtenidas se constituyó un grupo de expertos y se estableció un razonamiento deductivo, desde la literatura existente; e inductivo, analizando las respuestas y experiencias obtenidas en el estudio piloto realizado. Los resultados mostraron que las categorías que mejor definían a un buen docente para el alumnado eran su actitud profesional, rasgos de la personalidad e intervención pedagógica. Como conclusión destacamos la similitud de resultados independientemente del momento (curso en el que está matriculado) en el que se encontraba el alumnado, lo que no permite garantizar que la formación inicial recibida cambie su concepción sobre lo que representa ser un buen docente.
 
[Abstract] One of the goals of the schools is to promote an active lifestyle among youth, with Physical Education and its teachers being essential figures. The aim was to know the conceptions of university students about what represents to be a good PE teacher in secondary education. The population corresponded with the students of the universities of A Coruña (UDC) and Vigo (UVigo) enrolled in 1st, 4th of Degree in Physical Activity and Sport Sciences and in the Master´s Degree in Compulsory Secondary Teachers, Upper Secondary Education, Professional Training and Language Teaching (Physical Education itinerary) in the courses 2013-2014 or 2014-2015. The methodology was descriptive, using as a tool for information gathering a questionnaire composed by 40 items organized in the dimensions of personal data, biographical characterization and conceptions of the professional activity. For the categorization of the responses obtained, we formed a group of experts and established a deductive reasoning, from the existing literature, and inductive, analyzing the responses and experiences gained in the pilot study. The results showed that the categories that best defined a good teacher for students were their professional attitude, personality traits and educational intervention. In summary, we highlight the similarity of results independently of the moment (course in which they are enrolled) in which the students participated, what does not allow guaranteeing that the initial training that they received change his conception about what represents to be a good teacher.
 
Keywords
Educación física
Formación de profesores de educación física
Programas de formación en educación
Physical education
Training of physical education teachers
Activity programs in education
 
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
ISSN
2386-8333

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback