La sociología como mirada estética de las formas de vida: el arte según Georg Simmel

View/ Open
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/22554
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 3.0 España
Collections
Metadata
Show full item recordTitle
La sociología como mirada estética de las formas de vida: el arte según Georg SimmelAlternative Title(s)
Sociology as aesthetic outlook of the forms of life: art according to Georg SimmelAuthor(s)
Date
2015Citation
Revista Latina de Sociología,2015,5:33-44.ISSN: 2253-6469
Abstract
[Resumen] En el presente trabajo indagaremos en la perspectiva de Georg Simmel, la cual nos resulta de especial interés puesto que se erige como una sociología inescindible de la estética. Como veremos, la mirada sociológica es siempre también una mirada artística sobre el mundo. Las implicancias de esta afirmación para el quehacer teórico dentro de la disciplina sociológica son radicales, puesto que si la sociología tiene algo de "arte", entonces el sociólogo es una especie de "artista", y el mundo social mismo permite ser concebido como "obra de arte". La sociología es para este autor una mirada singular, que como toda mirada humana guarda en su seno algo de artística, por su conexión íntima con la experiencia totalizante de la unidad estética originaria, así como con la apreciación de la heterogeneidad de sus manifestaciones. La especificidad de la disciplina sociológica es el estudio de las formas, con independencia de los contenidos, de la vida social; las formas de vida social, en tanto estilizaciones de dicha vida en su eterno despliegue, son aprehensibles de manera estética; en tanto expresiones de la cultura humana, son aprehensibles de manera artística; y por ello, en definitiva, la captación de las culturas y los estilos de las formas de vida social deviene posible a través de la sociología como mirada artística y estetizante de las mismas. [Abstract] In the present paper we will analyse the perspective of Georg Simmel, which is of special interest for us since it postulates a sociology that is inseparable from aesthetics. As we will see, the sociological outlook is always also an artistic outlook on the world. The consequences of this postulation for theoretical work inside the sociological discipline are radical, for if sociologyis a kind of "art", then the sociologist is a kind of "artist", and the social world itself can be conceived as a "work of art". Sociology is, for this author, a particular outlook that, like every other human outlook, holds an artistic element, given its intimate connection with thetotalizing experience of the originary aesthetic unity, and with the appretiation of the heterogeneity of its manifestations. The specificity of the sociological discipline is the study of the forms, with independence of the contents, of social life; the forms of social life, in so far as they are stylizations of such life in its unfolding, are apprehensible in an aesthetic way; in so far as they are expressions of human culture, they are apprehensible in an artistic way; and this is why, in conlusion, the possibility of capturing the cultures and the styles of the forms of social life is given by sociology as an aesthetic and artistic outlook on them.
Keywords
Simmel
Arte
Obra de arte
Artista
Sociología
Estética
Art
Work of art
Artist
Sociology
Aesthetics
Arte
Obra de arte
Artista
Sociología
Estética
Art
Work of art
Artist
Sociology
Aesthetics
Rights
Atribución-CompartirIgual 3.0 España
ISSN
2253-6469