Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Atlánticas
  • REV - ATLÁNTICAS - Vol. 02, 2017
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Atlánticas
  • REV - ATLÁNTICAS - Vol. 02, 2017
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La mujer como objeto de representación hasta principios del S.XX

Thumbnail
View/Open
Atlánticas_2_2017_13.pdf (246.2Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/22289
Atribución-CompartirIgual 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 3.0 España
Collections
  • REV - ATLÁNTICAS - Vol. 02, 2017 [17]
Metadata
Show full item record
Title
La mujer como objeto de representación hasta principios del S.XX
Alternative Title(s)
Women as an object of representation up to the beginning of the 20th Century
Author(s)
Vicente de Foronda, Pilar
Date
2017
Citation
Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas 2017, 2: 271-296 ISSN: 2530-2736
Abstract
[Resumen] La historia del arte se nos ha vendido como una verdad absoluta e imposible de modificar y cuestionar. En ese artículo se centra en la utilización de la imagen de la mujer que la historia del arte occidental dominante ha llevado a cabo a lo largo de veinte siglos, desde las venus esteatopigias al fetichismo de los prerrafaelitas o las mujeres art decó, hay una utilización de los cuerpos de las mujeres para construir el imaginario colectivo sobre estas imágenes. Este artículo aspira a plantear como esta utilización va moviéndose a lo largo de la historia para favorecer los intereses de la clase dominante y facilitar de esta manera el sometimiento de las mujeres.
 
[Abstract] Art history has been presented to us as an absolute truth that could not be modified nor questioned. In this article we focus on the use that mainstream Western art has made of the image of women. From the Venus steatopygian to the fetishism of the pre-Raphaelite painters or the art decó ladies, there is an use of the female body for the construction of the social imaginary on these images. The aim of this article is to outline how this use has been shifting throughout history in order to suit the interests of the dominant class thus facilitating the subjugation of women
 
Keywords
Arte
Feminismo
Feminidad
Imaginario
Patriarcado
Simbolismo
Art
Feminism
Femininity
Imaginary
Patriarchy
Symbolism
 
Rights
Atribución-CompartirIgual 3.0 España
ISSN
2530-2736

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback