Política y educación en Antonio Gramsci

View/ Open
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/22116
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 4.0 España
Collections
Metadata
Show full item recordTitle
Política y educación en Antonio GramsciAlternative Title(s)
Policy and Education in Antonio GramsciAuthor(s)
Date
2017Citation
Trebisacce, N. (2018). Política e educación en Antonio Gramsci. Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa De Historia Da Educación, 21, 191-200. https://doi.org/10.17979/srgphe.2017.21.0.4827
Abstract
[Resumen] El artículo, escrito con ocasión del 80 aniversario de la muerte de Antonio Gramsci, pretende subrayar la centralidad que el político italiano asigna a la cultura y a la educación en el proyecto de construir una alternativa a la sociedad burguesa. Y al repensar el marxismo a la luz de la nueva situación histórica italiana (e internacional), Gramsci identifica en la filosofía de la praxis y en la relación entre intelectuales y masas las condiciones para la construcción de una “cultura hegemónica” y un “principio educativo”, capaz entrenar al hombre nuevo (el Leonardo moderno) y realizar la sociedad comunista [Abstract] The article, written on the occasion of the 80th anniversary of the death of Antonio Gramsci, aims to underline the importance that this Italian politician gave to culture and education as the basis for building an alternative to the bourgeois society. Revisiting Marxism in view of the new Italian (and international) historical situation, based on the philosophy of praxis and the relationship between intellectuals and masses, Gramsci identified the conditions for the creation of a “hegemonic culture” and an “educational principle”, both capable of building the new man (the modern Leonardo) and to plan the communist society
Keywords
Marxismo
Filosofía de la praxis
Relación entre intelectuales y masas
Principio educativo
Formación humana
Organización escolar
Marxism
Philosophy of praxis
Relationship between intellectuals and the masses
Educational principle
Human training
School organization
Filosofía de la praxis
Relación entre intelectuales y masas
Principio educativo
Formación humana
Organización escolar
Marxism
Philosophy of praxis
Relationship between intellectuals and the masses
Educational principle
Human training
School organization
Editor version
Rights
Atribución-CompartirIgual 4.0 España
ISSN
1138-039X