Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Atlánticas
  • REV - ATLÁNTICAS - Vol. 02, 2017
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Atlánticas
  • REV - ATLÁNTICAS - Vol. 02, 2017
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

(Co)educación afectivo-emocional y sexual, para despatriarcalizar la escuela y caminar hacia la igualdad

Thumbnail
View/Open
Atlánticas_2_2017_7.pdf (1.038Mb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/21853
Atribución-CompartirIgual 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 3.0 España
Collections
  • REV - ATLÁNTICAS - Vol. 02, 2017 [17]
Metadata
Show full item record
Title
(Co)educación afectivo-emocional y sexual, para despatriarcalizar la escuela y caminar hacia la igualdad
Alternative Title(s)
Affective-Emotional and Sexual (Co)Education: a way to Abolish Patriarchalism in School and Walk Towards Equality
Author(s)
Ferreiro Díaz, Lola
Date
2017
Citation
Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas 2017, 2: 134-165 ISSN: 2530-2736
Abstract
[Resumen] Las raíces de la desigualdad incluyen claves estructurales y simbólicas que se reflejan en la construcción de una subjetividad individual -femenina y masculina-, presidida por dos díadas situadas fuera de nuestro alcance consciente: la abnegación/egocentrismo, y la dirección en la que se emite el impulso agresivo, auto/hetero. Si éstas no se corrigen, difícilmente podremos llegar a conseguir relaciones igualitarias. El papel de la Escuela, junto con el de las familias, es fundamental, pero se enfrenta con dos dificultades: la falta de medidas estructurales -legislativas y organizativas, en este caso- que promuevan una intervención coeducativa, y la falta de recursos del profesorado, acrecentada por sus propias contradicciones de género. Ambas dimensiones deben ser abordadas de un modo efectivo para permitir la referida intervención en materia de educación para la igualdad. En este artículo se analizan todas estas dificultades y se intenta aportar algunas ideas para su resolución
 
[Abstract] The root of inequality includes symbolic and structural keys reflected through the construction of an individual subjectivity ‒feminine and masculine‒, which has been ruled by a duality placed beyond our conscious reach: the abnegation/egocentrism, and the direction through which the aggressive impulse is emitted, auto/hetero. Hardly would we achieve equal relationships if this duality is not corrected. The school’s and family’s roles are fundamental. However, they have to face two difficulties: the lack of structural measures -both organizational and legislative in this case- that could promote a co-educative intervention; and the lack of resources of the teaching staff‒increased because of their own gender contradictions. Both scenes must receive an effective approach in order to allow the above-mentioned intervention in school matter for equality. This article analyses all these difficulties and tries to provide several ideas with the aim of their resolution
 
Keywords
Coeducación
Patriarcado
Abnegación
Autoagresividad
Rol profesional
Co-education
Patriarchy
Abnegation
Auto-aggressiveness
 
Rights
Atribución-CompartirIgual 3.0 España
ISSN
2530-2736

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback