Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Ápice. Revista de Educación Científica
  • REV - Ápice - Vol. 02, Nº 2, 2018
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Ápice. Revista de Educación Científica
  • REV - Ápice - Vol. 02, Nº 2, 2018
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

¿Puede la investigación iluminar el cambio educativo?

Thumbnail
View/Open
Apice_2018_2_2_2.pdf (526.3Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/21833
Atribución-CompartirIgual 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 3.0 España
Collections
  • REV - Ápice - Vol. 02, Nº 2, 2018 [7]
Metadata
Show full item record
Title
¿Puede la investigación iluminar el cambio educativo?
Alternative Title(s)
Bridging the gap between research and practice on science education
Author(s)
Blanco-López, Ángel
Martínez Peña, Begoña
Jiménez-Liso, Rut
Date
2018
Citation
Ápice. Revista de Educación Científica, 2018,2, 2: 15-28. ISSN: 2531-016X
Abstract
[Resumen] En el ámbito educativo existe la visión generalizada de que los resultados de investigación y las mejoras ya consensuadas en este ámbito, siguen muy alejados de los currículos y de la práctica docente. Este problema se ha denominado la brecha entre la investigación y la práctica educativa. Con objeto de analizar este problema y, sobre todo, de trazar puentes para intentar acortar dicha brecha, en este artículo se presentan tres líneas de trabajo centradas en investigaciones que puedan ser útiles para ayudar al profesorado en ejercicio a llevar a cabo el cambio educativo. Los tres modos de aproximación, realizados por los grupos de investigación ENCIC, Beagle y Sensociencia respectivamente, confluyen en la búsqueda de contextos de la vida diaria que hagan asequible las ciencias al mayor número posible de alumnado o en el diseño de propuestas y recursos de indagación para todos los niveles educativos. Del análisis realizado, y de otras iniciativas anteriores, surge una demanda explícita de realizar investigaciones que palien la situación actual sobre la escasa transferencia de la investigación a las aulas.
 
[Abstract] In the field of education, there is a generalized view that the results of research and the improvements already agreed upon in this field are still far away from curricula and teaching practice. To analyze this problem and, above all, to build bridges in an attempt to narrow this gap, this article presents three lines of work focused on research that can be useful in helping practising teachers carry out educational change. The three modes of approach, carried out by the research groups, ENCIC, Beagle and Sensociencia respectively, come together in the search for contexts of daily life that make science accessible to the greatest possible number of students or in the design of proposals and research resources for all levels of education. From the analysis carried out, and from other previous initiatives, emerges an explicit demand to carry out some researches to relieve the current situation regarding the scarce transfer of research to the classrooms
 
Keywords
Brecha investigación-práctica docente
Transferencia
Cambio educativo
Research-teaching practice gap
Research results transfer
Educational change
 
Rights
Atribución-CompartirIgual 3.0 España
ISSN
2531-016X

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback