Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Filoloxía
  • Traballos académicos (FFIL)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Filoloxía
  • Traballos académicos (FFIL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alfred Hitchcock's Psycho: a Gender Studies Perspective

Thumbnail
View/Open
Ares_Carrero_Carlota_2017_Hitchcocks_psycho_gender_studies.pdf (1.030Mb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/20630
Collections
  • Traballos académicos (FFIL) [280]
Metadata
Show full item record
Title
Alfred Hitchcock's Psycho: a Gender Studies Perspective
Alternative Title(s)
Psicosis de Alfred Hitchcock: un estudio de género
Psicosis de Alfred Hitchcock: un estudo de xénero
Author(s)
Ares Carrero, Carlota
Directors
Núñez-Puente, Carolina
Date
2017
Center/Dept./Entity
Universidade da Coruña. Facultade de Filoloxía
Description
Traballo fin de grao (UDC.FIL). Inglés: estudios lingüísticos y literarios. Curso 2016/2017
Abstract
[Abstract] This undergraduate thesis pursues a gender study of the renowned Alfred Hitchcock’s film Psycho (1960), the masterpiece of his filmography. The personality of the director will also be analyzed due to his turbulent relationships, especially with actresses, which highly affected his way of working. To pursue this objective, Laura Mulvey’s theory about the male gaze will be used, together with other theories from Gender Studies (e.g. Tania Modleski’s and Camille Paglia’s), as will be the biography of the director written by François Truffaut. After presenting a general overview of Hitchcock’s world, I will explore his methods of working, paying attention to the production of Psycho and to the film itself in relation to gender issues over the course of the different sections of the dissertation. The object of this analysis is not to discredit Alfred Hitchcock’s prestige, since his work is exceptional, but instead to ascertain whether Psycho is indeed as misogynist as his filmmaker’s reputation.
Keywords
Hitchcock, Alfred
Psycho
Género
Identidad sexual en el cine
Misoginia
 
Rights
Os titulares dos dereitos de propiedade intelectual autorizan a visualización do contido deste traballo a través de Internet, así como a súa reproducción, gravación en soporte informático ou impresión para o seu uso privado e/ou con fins de estudo e de investigación. En nengún caso se permite o uso lucrativo deste documento. Estos dereitos afectan tanto ó resumo do traballo como o seu contido Los titulares de los derechos de propiedad intelectual autorizan la visualización del contenido de este trabajo a través de Internet, así como su repoducción, grabación en soporte informático o impresión para su uso privado o con fines de investigación. En ningún caso se permite el uso lucrativo de este documento. Estos derechos afectan tanto al resumen del trabajo como a su contenido

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback