Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Conceptos
  • REV - CONCEPTOS - Nº 02, 2005
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Conceptos
  • REV - CONCEPTOS - Nº 02, 2005
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Los contextos del saber y El Criticón de Gracián

Thumbnail
View/Open
Conceptos_2_2005_art_5.pdf (154.3Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/17835
Collections
  • REV - CONCEPTOS - Nº 02, 2005 [6]
Metadata
Show full item record
Title
Los contextos del saber y El Criticón de Gracián
Author(s)
Strosetzki, Christoph
Date
2005
Citation
Conceptos, 2005, 2: 083-096 ISSN 1697-2775
Abstract
[Resumen] El artículo ofrece un análisis de la situación de la universidad y de las directrices fundamentales de las disciplinas, estudios y reglas de comportamiento del buen estudiante durante los siglos XVI y XVII. Posteriormente analiza en El Criticón las instituciones y los lugares en los que se encuentra el saber que son, a priori, la universidad y la corte, y su lugar concreto y visible que es la biblioteca; aunque Gracián lo expulsa de allí para construir las bases de la adquisición de la sabiduría en la práctica y en el sujeto.
 
[Sommaire] L’article offre une analyse de la situation de l’université et des directrices fondamentales de la discipline, des études et des règles de conduite du bon étudiant durant les XVIe et XVIIe siècles. Par la suite, il analyse dans El Criticón les institutions et les lieux dans lesquels se trouve le savoir qui sont, à priori, l’université et la cour, et son lieu concret et visible qui est la bibliothèque. Toutefois, Gracián rejette cette idée pour construire les bases de l’acquisition de la sagesse sur la pratique et le sujet.
 
[Abstract] The article offers an analysis of the situation of the university and of the fundamental directives of the disciplines, studies and rules of behavior of the “good student” during the 16th and 17th century. It goes on to analyze institutions and the places in El Criticón in which knowledge is found. A priori, the university and the court, and its concrete and visible setting, which is the library; though Gracián expels it from there in order to set the basis of the acquisition of wisdom in practice and in the subject.
 
Keywords
Baltasar Gracián
Siglo de Oro
Humanismo
Filosofía
Saber
Baltasar Gracián
Siècle d’Or espagnol
Humanisme
Philosophie
Savoir
Baltasar Gracián
Spanish Golden Age
Humanism
Philosophy
Knowledge
 
ISSN
1697-2775

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback