Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity
  • REV - SPORTIS - Vol. 01, Nº 03, 2015
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity
  • REV - SPORTIS - Vol. 01, Nº 03, 2015
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Diseño, validación y aplicación de una Hoja de Observación para la Evaluación de la Psicomotricidad Acuática (HOEPA) en edad infantil

Thumbnail
View/Open
SPORTIS_1_3_2015_7.pdf (316.6Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/17678
Collections
  • REV - SPORTIS - Vol. 01, Nº 03, 2015 [11]
Metadata
Show full item record
Title
Diseño, validación y aplicación de una Hoja de Observación para la Evaluación de la Psicomotricidad Acuática (HOEPA) en edad infantil
Alternative Title(s)
Design, validation and administration of an observation tool for assessing water psychomotor skills in pre-school education
Author(s)
Gómez-Mármol, Alberto
López Rodríguez, María Fuensanta
Sánchez-Alcaraz Martínez, Bernardino Javier
Date
2005
Citation
Sportis 2015, 1_3: 270-292 ISSN: 2386-8333
Abstract
[Resumen] Esta investigación ha pretendido crear una nueva hoja de observación que permita evaluar la psicomotricidad acuática así como conocer los niveles actuales de desarrollo de ésta mediante su aplicación. Para ello, 8 jueces expertos (maestros de Educación Física y monitores de natación todos ellos), han analizado la Hojade Observación para la Evaluación de la Psicomotricidad Acuática (HOEPA), compuesta por 5 factores (familiarización con el medio, equilibrio, desplazamientos, manipulaciones y relaciones sociales) obteniendo unos resultados satisfactorios. Además, se estudió el desarrollo psicomotor en el medio acuático de 58 niños de entre 3 y 6 años de edad destacando los factores desplazamientos y manipulaciones como los de puntuaciones más altas y relaciones sociales como el de puntuación más baja. Asimismo, el grupo de niños de 5-6 años mostró unos niveles de desarrollo significativamente superiores al grupo de 3-4 años.
 
[Abstract] This research has aimed to create a new observation tool that lets the assessment of water psychomotor skills as well as the knowledge of its current state of development through its administration. In order to that, 8 experts (Physical Education teachers and swimming monitors all of them), have analyzed the Observation Tool for Assessing Water Psychomotor skills, composed by 5 factors (familiarization with the context, balance, displacement, handling and social relationships) reporting satisfactory results. Furthermore, the water psychomotor development of 58 children aged between 3 and 6 years old was studied. Displacement and handling factors got the highest values meanwhile social relationships got the lowest value. Likewise, 5-6 years old group showed significant higher levels of water psychomotor development than 3-4 years old group.
 
Keywords
Habilidades motrices
Desarrollo motor
Actividades acuáticas
Natación infantil
Motor skills
Motor development
Water activities
Pre-school swimming.
 
Editor version
http://dx.doi.org/10.17979/sportis.2015.1.3.1418
ISSN
2386-8333

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback