Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Sarmiento
  • REV - Sarmiento - Nº 18-19, 2015
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Sarmiento
  • REV - Sarmiento - Nº 18-19, 2015
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A natureza como medio educador na historia da educación: unha aproximación desde a educación escolar e a educación no tempo libre1

Thumbnail
View/Open
SAR_2015_18-19_art_9.pdf (101.1Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/16955
Atribución-CompartirIgual 4.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 4.0 España
Collections
  • REV - Sarmiento - Nº 18-19, 2015 [25]
Metadata
Show full item record
Title
A natureza como medio educador na historia da educación: unha aproximación desde a educación escolar e a educación no tempo libre1
Alternative Title(s)
Learning through Nature in the History of Education: An Approach from the Perspective of Scholastic Education and Leisure Education
Author(s)
Martínez García, Rubén
Date
2015
Citation
Martínez García, R. (2016). A natureza como medio educador na historia da educación. Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa De Historia Da Educación, 18-19, 179-193. https://doi.org/10.17979/srgphe.2015.18-19.0.4051
Abstract
[Resumo] O valor educativo da natureza é un tema que conta cunha longa traxectoria histórica. Dende os comezos da vida na Terra, o ser humano tivo un vínculo especial co medio natural, un vínculo que foi evolucionando á par das distintas civilizacións. Nesta evolución atopamos a perspectiva educativa da natureza, cando se comeza a enxergar o medio natural como un espazo de relevantes posibilidades pedagóxicas. Así, neste artigo deterémonos a analizar esta perspectiva educativa na historia da educación desde unha dupla vertente: a escolar e a do tempo libre. A pesar de que o concepto de pedagoxía do ocio está circunscrito á Idade Contemporánea, naqueles primeiros momentos en que se comezou a empregar a natureza como fonte formativa xa se concibía o tempo libre nun sentido educativo e non de ociosidade, asociándoo co medio natural e as denominadas actividades ao aire libre.
 
[Abstract] The educational value of nature is a topic that has a long historical trajectory. Since the beginning of life on earth, the human being has had a special bond with the natural environment, evolved a link to the pair of different civilizations. This trend also reflects the educational perspective, when it starts to consider the environment like an area of relevant pedagogical possibilities. Therefore, in this article we stop to analyze this perspective of the ature in the history of education from two aspects: school and leisure. Although the concept of leisure education is limited to contemporary age, in those first moments when he began to use nature as a source of training and conceived the leisure time in an educational sense, not idleness, associating it with the natural environment and outdoor activities.
 
Keywords
Educación
Tempo libre
Ocio
Escola
Natureza
Education
Free time
Leisure
School
Nature
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/srgphe.2015.18-19.0.4051
Rights
Atribución-CompartirIgual 4.0 España
ISSN
1138-5863

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback