Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Qué saben los/as alumnos/as de Primaria y Secundaria sobre los sistemas materiales: cómo lo tratan los textos escolares

Thumbnail
View/Open
rivadulla_lopez_juan_carlos_2009_que_saben_los_alumnos_de_primaria.pdf (147.0Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/15409
Collections
  • Investigación (FEDU) [938]
Metadata
Show full item record
Title
Qué saben los/as alumnos/as de Primaria y Secundaria sobre los sistemas materiales: cómo lo tratan los textos escolares
Alternative Title(s)
What students of primary and secondary know about materials on the systems? How to treat it in textbooks?
Author(s)
García-Barros, Susana
Martínez-Losada, Cristina
Rivadulla-López, Juan-Carlos
Date
2009
Citation
García Barros, S., Martínez Losada, C. y Rivadulla-López, J.C. (2009). Qué saben los/as alumnos/as de Primaria y Secundaria sobre los sistemas materiales. Cómo lo tratan los textos escolares. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 8, 1: 137-155. En http://www.saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen8/ART8_Vol8_N1.pdf
Abstract
[Resumen] En este trabajo se pretenden averiguar los conocimientos que poseen los/as alumnos/as de tercer ciclo de Primaria y de primer ciclo de ESO sobre distintos sistemas materiales y en qué medida los textos escolares promueven su adecuada caracterización y diferenciación. Los resultados ponen de manifiesto que los/as alumnos/as participantes en el estudio poseen una concepción restringida de mezcla, muy centrada en lo perceptible, que excluye a productos que se encuentran naturalmente mezclados. Sin embargo, poseen unos conocimientos más académicos respecto a la diferenciación entre sustancias simples y compuestos. Por otra parte, los textos habitualmente empleados presentan algunas deficiencias que podrían explicar las ideas de los/as estudiantes. Concretamente los textos no tratan al mismo nivel los distintos tipos de sistemas materiales. Así, las mezclas se estudian en Primaria y Secundaria a nivel fenomenológico y macroscópico, mientras que las sustancias puras simples y compuestas se tratan en secundaria, empleando el nivel explicativo macroscópico.
 
[Abstract] This work aims to ascertain the knowledge students of primary third cycle and secondary first cycle have about different material systems and how the textbooks promote their proper characterization and differentiation. The results show that students participating in the study have a narrow conception of mixture, very focused on what they perceive, which excludes products that are naturally mixed. However, the students have more academic knowledge regarding the distinction between simple and compound substances. Moreover, the texts normally employed show some deficiencies that could explain the ideas of students. Specifically texts do not deal at the same level the different types of material systems. Thus, in primary and secondary are studying the mixtures phenomenological and macroscopic level, while the simple and compound substances are explained in secondary, using the macroscopic explanatory level.
 
Keywords
Mezcla
Compuesto
Primaria
Secundaria
Mixture
Compound
Primary
Secondary
 
Editor version
http://www.saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen8/ART8_Vol8_N1.pdf
ISSN
1579-1513

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback