Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Congresos e cursos UDC
  • Encuentros de Investigación sobre el Lenguaje
  • Encuentros de Investigación sobre el Lenguaje (1º. 2013. A Coruña)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Congresos e cursos UDC
  • Encuentros de Investigación sobre el Lenguaje
  • Encuentros de Investigación sobre el Lenguaje (1º. 2013. A Coruña)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Análisis on-line de las estrategias de acceso léxico en sujetos con implante

Thumbnail
View/Open
CC-136_art_2.pdf (717.0Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/13539
Collections
  • Encuentros de Investigación sobre el Lenguaje (1º. 2013. A Coruña) [9]
Metadata
Show full item record
Title
Análisis on-line de las estrategias de acceso léxico en sujetos con implante
Author(s)
Montesinos Mardones, Patricia
Vieiro Iglesias, Pilar
Gómez-Taibo, María-Luísa
García-Real, Teresa J.
Date
2014
Citation
Encuentros sobre psicología, comunicación y lenguaje, 2014: 27-39. ISBN: 978-84-9749-585-1
Abstract
[Resumen] Tomando como referencia el modelo dual de adquisición de la lectura que postula la existencia de dos procesadores (directo y fonológico) para explicar la forma en que el lector accede al significado de las palabras, se estudió el posible uso de ambos tipos de procesamiento en tareas de lectura y reconocimiento de palabras utilizando dos tipos de medidas (aciertos vs. errores y tiempos de lectura o reacción según la prueba). En el estudio participó un grupo de sujetos implantados cocleares (n=20) y uno de normooyentes (n=20) con una media de edad de 9 años y 2 meses y de 9 años y 5 meses respectivamente. L os resultados encontrados apuntan a que los sujetos implantados parecen utilizar un procesamiento fonológico de forma bastante más acusada, si bien parecen beneficiarse de manera considerable del contexto para su acceso a la ruta léxica o visual. A l mismo tiempo observamos los bueno éxitos en las tareas de decisión léxica, lo cual implica una representación visual de la palabra
 
[Abstract] According to the dual model of reading acquisition which argues the existence of two processors (direct and phonological ) to explain how the reader access the meaning of words, we studied the possible use of both types of processing tasks reading and word recognition using two types of measures (hits vs . mistakes and reading times or reaction according to the test). The study involved a group of cochlear implanted subjects (n = 20 ) and one normal hearing (n = 20) with a mean age of 9 years and 2 months and 9 years and 5 months respectively. The results suggest that the implanted subjects seem to use a phonological processing rather more pronounced , although appear to benefit significantly from context to access the lexical or visual route. A t the same time look good success in the lexical decision task , which involves a visual representation of the word.
 
Keywords
Acceso léxico
Implante coclear
Lectura
Lexical access
Cochlear implant
Reading
 
ISBN
978-84-9749-585-1

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback