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Estrategias empresariales de las pymes editoriales argentinas a principios del siglo XXI

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RLS_3_2013_art_8.pdf (1.012Mb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/12628
Collections
  • REV - RLS - Vol. 03 (2013) [8]
Metadata
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Title
Estrategias empresariales de las pymes editoriales argentinas a principios del siglo XXI
Alternative Title(s)
Business Strategies of SMEs Argentine publishers early XXI century
Author(s)
Román, Viviana
Date
2013
Citation
Revista latina de Sociología, 2013, 3: 133-148. ISSN: 2253-6469
Abstract
[Abstract] The publishing industry in Argentina recognizes origins in the late nineteenth and early twentieth century, at this period dates the founding of some publishers that developed with particularities along the twentieth century. From the last decades of that century Argentina publishing industry went through a process of concentration and foreign ownership. Since then the sector presented a coexistence of large business groups and a patchwork of small and medium enterprises. Among the latter there are some that have a strong tradition in the publishing market and others that have emerged in the last twenty or thirty years. In this sense, the business strategies that these small publishers have implemented against the above mentioned scenario, its relationship with business organizations in the sector and its capacity to generate employment both professionals, technicians and unskilled workers are elements of fundamental analysis. In line with the above, this work aims to study historical perspective of the actions of small and medium enterprises in the sector, of different strategies that have been implemented to address the situation described and their role as catalysts of employment in the publishing sector in Argentina. Then, institutional publications and periodicals, statistics, key informant interviews that develop their business and professional activity within the sector, and analysis by researchers on the topic in question have been consulted.
 
[Resumen] El sector editorial de Argentina tiene sus orígenes a fines del siglo XIX y principios del siglo XX; a esa época se remonta la fundación de algunas editoriales que se desarrollaron con particularidades a lo largo del siglo XX. A partir de las últimas décadas de ese siglo la industria editorial argentina transitó por un proceso de concentración y de extranjerización. Desde entonces el sector presentó una coexistencia de grandes grupos empresariales y un conjunto heterogéneo de empresas pequeñas y medianas. Dentro de estas últimas hay algunas que cuentan con una importante tradición en el mercado editorial, y otras que han surgido en los últimos veinte o treinta años. En este sentido, las estrategias empresariales que estas pymes editoriales han puesto en práctica frente al escenario antes descrito, su relación con las cámaras empresariales del sector y su capacidad de generar empleo, tanto de profesionales como de técnicos y de trabajadores no calificados constituyen elementos de análisis fundamentales. En consonancia con lo anterior este trabajo tiene como objetivo el estudio en perspectiva histórica del accionar de las empresas pequeñas y medianas del sector, de las diferentes estrategias que han puesto en práctica frente a la situación descrita y de su papel como dinamizadoras del empleo en el sector editorial de la Argentina. Se han consultado publicaciones institucionales y periódicas, estadísticas, entrevistas a informantes claves que desarrollan su actividad profesional y empresarial dentro del sector, y análisis de investigadores sobre el tema en cuestión.
 
Keywords
Cultural industries
New technologies of information and communication
Book production
Jobs
Professionalization
Industrias culturales
TICs
Producción de libros
Puestos de trabajo
Profesionalización
 
ISSN
2253-6469

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